Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Circle K:s kaxiga svar på McDonalds "mackskylt"

Publicerad: 12 September 2019, 11:41

För att uppmärksamma sin satsning på laddstationer stoltserade McDonalds häromveckan med en minikampanj inspirerad av bensinstationer. Nu får man svar från drivmedelsbolaget Circle K.


Ämnen i artikeln:

McDonaldsCircle KReklam

Förra veckan släppte McDonalds en minikampanj där man flörtade med de mackskyltar som finns längs Sveriges vägar, de som visar det aktuella priset på bensin och diesel. I McDonalds-varianten av mackskyltarna var bensinpriset istället utbytt mot priset på Big Mac, Happy Meal och hur mycket det kostar att ladda sin bil vid laddstolparna på "Donken". Målet med kampanjen var just att uppmärksamma kunderna på att man numer kan ladda sin elbil på utvalda McDonalds-restauranger.

Nu får McDonalds svar på sin kampanj.

Det är Circle K som noterat att McDonalds, som vanligtvis serverar mat, satsar på drivmedel medan Circle K, som vanligtvis är en drivmedelsaktör, satsar på mat. I ett par Facebook- och Instagraminlägg välkomnar Circle K McDonalds satsning, men skriver också att de än så länge har fler laddstolpar än dem. Och passningarna stannar inte där, Circle K välkomnar även sina kunder till "Sveriges största hamburgerkedja". Som tidigare nämnt satsar Circle K på att bredda sitt matutbud och med sina drygt 700 mackar är man faktiskt större än McDonalds som har cirka 230 restauranger.

– Det är kul att det är fler aktörer än vi som engagerar sig för fossilfria drivmedel. Vår bransch fick en blinkning från McDonalds och Circle K:s svar och vår ambition är tydlig. Vi ska bli störst i Sverige på snabbladdning och i kombination med ett brett materbjudande är vi en viktig spelare längs de svenska vägarna. Det är bara bra för Sveriges elbilister att det finns många ställen att ladda sin bil på. Det kommer driva på utvecklingen i hela branschen, säger Maria Philipson, communications manager, Circle K Sverige.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

McDonaldsCircle KReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.