Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Citat är Fords nya reklampartner

Publicerad: 24 februari 2009, 10:30

Citat Marcom ska hjälpa svenska Ford med deras produktion av bland annat annonser, dr och event- och mässmaterial till återförsäljare. – Det är mer kostnadseffektivt för oss att inte ha en fast copy och ad, säger Nils Lekeberg, marknadschef på Ford Sverige.


Ämnen i artikeln:

Citat

Fords kommande kampanj i DI. Framtagen av Ogilvy.

Ford har samarbetat med Citat under en längre tid. Nu har de tagit steget fullt ut och lagt ut produktionen av deras reklamproduktion helt på Citat. Produktionen, som tidigare gjorts inhouse av en copy och en ad, gäller taktiskt material, som annonser, event- och mässmaterial, dr och point of sales material till återförsäljare.

– Vi har tidigare haft en fristående inhousebyrå som gjort allt det där men vi kände att det inte var kostnadseffektivt. Genom att lägga produktionen på Citat kan vi utnyttja resurserna bättre när vi behöver dem. Vi kände att vi inte behövde en egen copy. Nu kan vi utnyttja deras copy när det behövs och deras ad när det behövs. Nu kan vi effektivisera det helt enkelt. Det blir en signifikant besparing, säger Nils Lekeberg.

Ford gör cirka tre till fyra utskick varje månad, både från centralt håll och via deras återförsäljare.

Citat, som är en del av den nordiska kommunikationsproducenten Edita Group, jobbar även med Ericsson, Lindex, SEB, Unilever och Volvo.

Förutom Citat jobbar även Ford med Ogilvy, Wunderman i Köpenhamn och med Mindshare i Göteborg. Ogilvy gör det strategiska för Ford och Wunderman gör ”below the line” samt internet. Enligt Lekeberg ligger reklambudgeten för Ford 2009 kvar på samma nivå som 2008.

– Vi har omfördelat budgeten men ligger annars till och med lite över budgeten för 2008. Ford i Norden är ganska blödande och det påverkar oss naturligtvis men Ford Europa gick riktigt bra förra året så vi har en stark bas att stå på. Det har gjort att vi inte behöver skära ner. Däremot har vi försökt att hitta kostnadsbesparingar och där har våra byråer hjälpt till mycket.

Enligt Lekeberg har Ford Sverige dragit ner på viss informationshämtning för 2009 samt satsat på mindre extravaganta saker på event och utbildningssidan.
– Vi har skurit ner på lyx och satsar istället på det som måste göras.

Vad blir er viktigaste kanal i år?
– Vi kommer att vara rätt så printfokuserade, det blir vår största post. Vi gjorde en väldigt lyckad lansering av Fiesta där vi la alla våra mediepengar på ett mediahus. Vi fokuserade inte bara på pengar vilket visade sig vara en enormt lyckad satsning. Mindshare jobbade fram en väldigt bra deal som ledde till att vi fick mycket extramaterial. När man tittade i backspegeln blev det billigt för oss. Vi ska försöka utmana Mindshare att hitta fler sådana lösningar.

I veckan kommer Ford ut med en ny kampanj i Dagens Industri.
– Vi gör en business edition i DI för första gången. Det backas upp med en internetkampanj på di.se.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Citat

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.