Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Citibank säger upp samarbetet med Hilanders

Publicerad: 16 Januari 2009, 12:14

Citibank har sagt upp avtalet med reklambyrån Hilanders efter tre års samarbete. Ny byrå blir Saatchi & Saatchi.


Ämnen i artikeln:

HilandersSaatchi & Saatchi

Bild från reklamfilmen "vänsterprassel" från Hilanders

Avtalet med Hilanders går ut under våren. Samtidigt skolas den nya byrån in.

Varför byter ni byrå?
– Det finns flera skäl till det. Hilanders har gjort ett jättebra jobb men vi kände att det var dags att ta nästa steg. Egentligen finns det tre bra orsaker till att vi nu väljer Saatchi. Ett är att vi gillar deras kreativitet och tror att de kommer att kunna göra ett bra jobb för oss också. Två är att vi gillar vi deras sätt att jobba, att de inte har någon inhouseproduktion utan är rätt fria att komma på vilken typ av reklamidéer som helst. Och det tredje argumentet och också ganska tungt vägande skälet är att Citibank i världen jobbar med byråer inom Publicis-nätverket och där finns Saatchi, säger Bo Sundberg, försäljnings och marknadsdirektör på Citibank.

Kontraktet blev klart strax före jul. Bytet av byrå föregicks inte av någon formell pitch men Citibank träffade ett par byråer.

Vad händer nu närmast?
– Först ska Saatchi lära känna banken och utifrån det se vad vi behöver göra. Det Hilanders gjort bra är att de har tagit fram vår position och visat vad vi har att erbjuda. Den plattform som Hilanders tog fram har fungerat jättebra. Vi har ökat från drygt 60 000 kunder till 300 000 på bara några år. Nu ska vi fortsätta att visa att vi är ett bra alternativt för svenska folket och att vi har bra produkter inom vissa specifika områden.

Citibank har jobbat med Hilanders i drygt tre år. Kampanjen ”Vänsterprassel” är en del av den plattform som Hilanders jobbat med sedan starten av samarbetet.

Kommer ni att satsa mer eller mindre på marknadsföring nu?
– Det kommer att bli ungefär samma totala peng men vi kommer att se över hur vi ska använda pengarna. Som för alla banker är internet viktigare och viktigare. Citibank är fortfarande ett relativt litet varumärke i Sverige och vi behöver fortfarande synas mycket. Tv har varit en viktig kanal för oss. Webben är en annan, säger Bo Sundberg.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

HilandersSaatchi & Saatchi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.