Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Citroën satsar på tysk reklam

Publicerad: 25 mars 2008, 08:19

Franska bilmärket Citroën vill vara mer tysk än tyskarna.
Men är det nödvändigt att vara smygnazist i reklamen, frågar brittiska politiker.


Ny modellen C5 från Citroën är inte längre så fransk, och fransk betyder i det här samanhanget svampig komfort och sviktande elektronik.
I stället är bilen sportig och välbyggd. Ungefär som en Audi eller BMW.

Det har Euro RSCG i Storbritannien tagit fasta på och gjort en reklamfilm där en man med tydliga ariska drag kör omkring i en C5 till Wagnermusik.

Nu vill tio brittiska parlamentsledamöter från olika partier att Citroën drar in reklamen. De påpekar att filmen använder symboler och miljöer som för tankarna till 1930-talets Tyskland.
Citroën försvarar sig med att reklamen har humor.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.