Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Citroëns kampanj vann pris

Publicerad: 25 Juli 2008, 10:36

Citroëns senaste reklamfilm för modellen C5 knep priset ”Bästa bilreklamkampanj” vid 2008 års ”Motor Trader awards”. Bakom filmen ”Unmistakeably German” stod en svensk.


Priset delas årligen ut av den brittiska tidskriften Motor Trader. I år gick utmärkelsen för ”Bästa bilreklamkampanj” till Citroën för deras film där en tysk man från överklasen inte kan ta ögonen från sin bil.

Filmen är framtagen av Euro RSCG. Svensk anpassning har gjort av Quincy. För regi svarade Johan Renck.

Målet med filmen är enligt Citroën att visa att C5 uppfyller samma höga kvalitet och prestanda som av tradition tillskrivits vissa tyska bilmärken i premiumklassen.

Men det är inte första gången Citroën vinner. Förra gången knep de ett pris med den så kallade dansande roboten ”C4 Transformer”, en film som lanserades 2005.

Curtis Hutchinson, redaktör för Motor Trader, sa i en kommentar till priset att ”Citroën har tagit fram ännu en minnesvärd och fyndig kampanj som bryter mot traditionell bilreklam” och att filmen både är originell och innovativ.

Reklamfilmen gick i Sverige på TV4 och Kanal 5 under maj och juni i år.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.