Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

City Gross gör mjölkpudel i annons

Publicerad: 12 januari 2009, 06:29

Rör inte vårt lokala varumärke! När City Gross i Falun plockade bort dalaböndernas Milko var mjölkupproret nära. Nu har livsmedelskedjan gjort en pudel – i en stor annonskampanj.


Fredrik Pihlblad ber i en högst ovanlig helsidesannons Milko om ursäkt för att han under hösten tog bort deras mjölk ur sortimentet.

Inget sälj, inget utbud och inga extrapriser.

För att vara en livsmedelskedja hade City Gross i Falun igår en ovanlig helsidesannons införd i samtliga fem dagstidningar i Dalarna.

Budskapet: Tack Milko! Undertecknat – med både namn och bild – av butikschef Fredrik Pihlblad.

I höstas var tongångarna annorlunda. Då hade samme Pihlblad, efter order från huvudkontoret i Skåne, plockat bort Milko ur sortimentet.

Dropparna från Dalarna var för dyra, tyckte huvudkontoret och försäkrade att billigare Arla minsann också var lokal leverantör.

I lokalpressen gick budet om ett gryende mjölkuppror när det uppdagades att City Gross ratade Dalaböndernas Grådömejeri.

Och när det blir uppror i Dalarna…

Efter några veckor var Milko tillbaka – sida vid sida med Arla.

Och nu går alltså kedjan ut och tackar sin leverantör.

– Vi vill visa att vi satsar på lokalt producerade livsmedel, säger Fredrik Pihlblad till Resume.se.

– Vill våra kunder ha lokalt producerat ska de också få det.

Det hade ni väl kunnat göra utan att annonsera?

– Jo, men vi vill ju visa våra kunder att vi satsar på lokalt.

Är det i skillnad i pris på en liter mjölk?

– Arla är 60-70 öre billigare, men har också fler ekologiska produkter som våra kunder kräver att vi har i sortimentet.

Vad kostar kampanjen?

– Det vill jag inte uttala mig om.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.