Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

City Gross-serien: ”Vi är inte inspirerade av Ica”

Publicerad: 20 februari 2014, 10:53

Den påkostade serien Long Way Home.

I förra veckan släppte Citygross sin nya serie Long Way Home på Aftonbladets webbtv-site. Den har frontats med Jason Alexander från succéserien Seinfeld. – Vi är inte inspirerade av Ica, utan av satsningar jag tidigare gjort i USA, säger Magnus Gustafsson, som varit inblandad i projektet.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetCity Gross

City Gross ville göra någonting annorlunda. Resultatet blev webbserien Long Way Home med tillhörande låtar som släppts på Spotify.  

– Jag har tidigare jobbat för Ikea i USA och Ryssland och gjort liknande grejer där. I USA är Ikea ett relativt litet företag i jämförelse med sina konkurrenter. Det är samma med Citygross i Sverige, säger Magnus Gustafsson, chef för digitala medier på Bergendahls Food som äger och driver City Gross.  

Med en stjärna som Jason Alexander i en av rollerna är serien en påkostad produktion. Men webben blev ändå det forum som ansågs vara det bästa för formatet.  

– Styrkan med webben är att materialet är tillgängligt hela tiden. Sen kan man reglera längden på ett annat sätt. Då kan man fokusera på historien och handlingen istället för på att det ska vara en viss längd, säger Magnus Gustafsson.  

Enligt honom var det inte svårt att få Jason Alexander att medverka i serien, däremot var det mycket planering och logistik för att få allt att fungera.

– I serien som vi jobbade med i USA hade vi en hel del kändisar, som till exempel Ricki Lake, Keanu Reeves och Jeff Goldblum. Därför var det inte främmande för oss att ta in någon som Jason Alexander. Vi valde honom för att den här rollen ligger så långt ifrån det Jason Alexander gjort tidigare, det blev så otippat, säger Magnus Gustafsson.

Kommer vi se mer av den här typen av marknadsföring från City Gross/Bergendahls i framtiden?

– Ja det tror jag. Den här typen av marknadsföring spelar en allt större roll. Jag menar inte just att skapa serier, men att jobba med varumärket kring storytelling. Fler och fler varumärken och företag funderar på hur man kan nå och engagera människor genom storytelling kring sina erbjudanden, värderingar och varumärken.

Ännu finns ingen statistik på hur mycket trafik serien haft.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

AftonbladetCity Gross

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.