Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Clas Ohlson och Childhood släpper ”Barnrättsplåstret”

Publicerad: 7 Januari 2020, 14:19

Foto: Ulrika Nihlén

Plåstret kommer att säljas exklusivt på Clas Ohlson och ska ”läka mer än sår”. Överskottet från försäljningen går direkt till Childhood. Idén till plåstret kommer från reklambyrån King.


Ämnen i artikeln:

KingChildhoodClas Ohlson

Vid årsskiftet blev FN:s barnkonvention svensk lag. För att uppmärksamma det lanserar samarbetspartnerna Clas Ohlson och Childhood nu ”Barnrättsplåster”, plåster fyllda med budskap från barnkonventionen. Budskapen är något förenklade för att barnen själva ska kunna läsa och förstå dem.

– Barns rättigheter är ett prioriterat område i vårt hållbarhetsarbete och vi har tidigare genomfört en bred intern utbildning som erbjudits alla Clas Ohlsons medarbetare om hur man som vuxen kan agera för att skapa trygghet för barn. Nu ger vi även våra kunder möjligheten att stötta Childhoods viktiga arbete genom att köpa det särskilt framtagna plåstret. Det är en produkt som alla behöver i sitt hem och som bär ett budskap som varje barn har rätt att känna till och uppleva i sin hemmiljö, säger Tina Englyst, chefsjurist och hållbarhetschef på Clas Ohlson.

Med i plåsterförpackningen kommer även en folder med information om barnens rättigheter. Överskottet från försäljningen går oavkortat till Childhood. Idén till plåstret kommer från reklambyrån King.

– En viktig del i Childhoods arbete är att prata med barn om deras rättigheter och integritet - helt enkelt för att vi vet att barn som har ord att berätta med är tryggare barn. Vi tror att Barnrättsplåstren kan underlätta för föräldrar, sjuksköterskor, förskolepedagoger och andra vuxna i barns närhet att prata med barnen om barns rättigheter, samtidigt som man plåstrar om och tröstar. Vår dröm är att barnrättsplåstren ska finnas i vartenda hem, vårdcentral och förskola i Sverige, säger Paula Guillet de Monthoux, generalsekreterare på Childhood. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

KingChildhoodClas Ohlson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.