Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Clas Ohlson vill göra livet hemma bättre

Publicerad: 22 Augusti 2018, 14:09

Foto: Pressbild

Med kampanjen "Ett bättre hem" vill Clas Ohlson få människor att reflektera över sitt mobilanvändande och göra hemmet till en skyddad plats, fri från omvärldens påverkan.


Ämnen i artikeln:

KingClas OhlsonReklam

Det senaste året har Clas Ohlson satsat på en ny riktning i sin affärs- och varumärkesstrategi. Som ett resultat av detta har man tagit fram konceptet "Ett bättre hem", som ska symbolisera deras nya kommunikationsstrategi.

Med "Ett bättre hem" vill Clas Ohlson visa att deras produkter och tjänster gör livet bättre hemma, men konceptet ska också lyfta problem och få människor att reflektera över saker som för mycket mobilanvändande i hemmet.

– Förr i tiden var hemmet en skyddad plats. Ett ställe där man kunde koppla av från omvärldens påverkan. Men med mobilens intåg i våra liv är det inte längre så. Nu når hela världen in i vårt hem, när som helst. Med den här kampanjen vill vi få folk att reflektera kring hur vettigt det är att ha det så, säger Christoffer Dymling, creative director på King, i en kommentar.

Clas Ohlson har genomfört ett experiment och producerat en dokumentärfilm, där en familj ska leva utan mobiltäckning under hela sommaren.

– Många känner igen ett överdrivet användande av smarta telefoner, som tar vår uppmärksamhet från familj och vänner. Vi tycker att det är spännande att se hur långt vi kan sträcka oss i kommunikationen för att visa att vi förstår och gör livet hemma bättre, säger Jeff Jackett, Group Head of Marketing and Brand på Clas Ohlson.

Tillsammans med  terapeuten och författaren Patrik Wincent, samt inredarna Lisa Milberg och Leo Forssell, har man tagit fram en kampanjsida som ska hjälpa till med att använda mobilen mindre i hemmet.

Kampanjen kommer att vara synlig på Clas Ohlsons samtliga marknader; Sverige, Norge, Finland, Tyskland och England. Kampanjen startar i Sverige idag måndag den 20:e augusti och kommer att gå på TV, bio och online.

Arbetsgrupp Clas Ohlson
Jacob Steen, Chief Growth Office
Jeff Jackett, Group Head of Marketing and Brand

King
Christoffer Dymling – Copywriter & CD
Linnea Gardefjord – AD
Jesper Stein – AD
Johan Tesch – Digital Director
Pernilla Berg – Projektledare
Åsa Slättegård – Produktionsledare
Per Wilson – Senior Planner
Michaela Wethje – Planner
Calle Cassel – Formgivare
Sunit Mehrothra - Kundansvarig

Filmproduktion "Är du verkligen hemma när du är hemma?"

Filmproduktion "Är du verkligen hemma när du är hemma?"

Acne - produktionsbolag

Tomas Skoging – regissör

Joakim Behrman – regissör

John Ericson – producent

Swiss – postproduktion

Musik
Originalmusik "The way things are" – BLUE

Kampanjsajt "Ett bättre hem"
KurppaHosk – design och produktion
POST – innehållsproduktion

Filmproduktion "Experimentet"
B-reel film – produktionsbolag
Agnes-Lo Åkerlind – regissör
Thomas Jackson – regissör
Marcus Henricsson - producent

Byråproducenter
Mattias Coldén – Always Frank
Johan Svensson – Always Frank

Kampanjfilmer hittar du här:

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

KingClas OhlsonReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.