Reklam
Clas Ohlsons ber Staffanstorp klippa om kritiserade filmen
Publicerad: 19 november 2019, 15:00
I Staffanstorps informationsfilm syns Clas Ohlsons varumärke tydligt. Foto: Skärmdump
Clas Ohlson gillar inte att deras varumärke syns i Staffanstorp hårt kritiserade informationsfilm. Nu skriver DN att Clas Ohlson bett kommunen att klippa om filmen.
Staffanstorps kommun hamnade i rejält blåsväder på sociala medier när de i förra veckan lanserade en ny kommunikationsfilm som marknadsför Staffanstorp som en ny boendeort för de som har ”tröttnat” på våldet i Malmö. Kritiken berör bland annat att Staffantorp bara har med vita människor i filmen samt kommunens slogan ”Som resten av Sverige borde vara”.
Informationsfilmen följer en familj som flyttar till Staffanstorp, på vars flyggkartonger det står ”Clas Ohlson”. Nu rapporterar DN att Clas Ohlson väljer att agera mot Staffantorps film, som de menar använder Clas Ohlsons varumärke utan tillstånd.
– Vi har fått frågor från kunder om vi har samarbetat om filmen eller sponsrat den, och vi har svarat att vi inte är inblandade. Vi har också påtalat för Staffanstorps kommun att filmen använder vårt varumärke utan tillstånd, säger Niklas Carlsson, kommunikationschef på Clas Ohlson, till DN.
Exakt hur Clas Ohlson agerat mot Staffanstorp vill han dock inte gå närmare in på.
– Det vi har gjort är ett normalt förfarande när man ser att ett varumärke nyttjas utan att vi har gett vårt uttryckliga tillstånd.
Staffanstorps kommundirektör Per Almström skriver i ett mejl till DN att Clas Ohlson har bett kommunen att klippa om filmen eller ”blurra” de scener där Clas Ohlsons flyttlådor syns.