Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag24.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Clas Ohlsons nya pampiga film andas brittisk julreklam

Publicerad: 26 November 2018, 13:40

Tillsammans med reklambyrån King har Clas Ohlson tagit fram en reklamkampanj med budskapet "God stressfri jul". Filmen för tankarna till den storslagna reklam som brukar dyka upp i Storbritannien inför julen.


Ämnen i artikeln:

Always FrankKingJulkampanjClas OhlsonReklam

John Lewis, Marks & Spencer, Sainsbury, Target... julen är lite av Storbrianniens motsvarighet till Super Bowl – en högtid för sprakande reklamfilmer med högt hantverksvärde där varumärkena skapar egna små julsagor som lämnar avtryck i det brittiska medvetandet.

Nu har Clas Ohlson tillsammans med reklambyrån King levererat storslagen julreklam regisserad av Adam Berg. Filmen är en del av konceptet "Ett bättre hem". I filmen får vi följa klassiska julsymboler – en nallebjörn, en tomte, en snögubbe, en julgran och pepparkakor – som betraktar människans stressande åtaganden från utsidan. Med budskapet "God stressfri Jul" vill man få människor att reflektera kring vad som är viktigt under julen.

Kampanjen har premiär i dag måndag.

– Julen ska handla om återhämtning och reflektion men det enda vi gör är att stressa runt. Vi vill bidra till en sundare, lugnare jul hemma och uppmanar alla att, precis som man sjunger i filmen: Just relax and breathe, we're begging on our knees, säger Jeff Jackett, Group Head of Marketing and Brand på Clas Ohlson i ett pressmeddelande.

Filmen visar klassiskt julpyssel som pepparkaksbakning, julstädning och inköp av julklappar. Alla situationer i filmen är starkt påverkade av människors stress. Med kampanjen vill Clas Ohlson kommunicera att de kan bidra med en lösning på
stressen – med hjälp av det stora utbudet.

Förstår du kopplingen? Syftet Clas Ohlson driver är att kedjan erbjuder en plats för julklappsköp, men också allt för matlagningen, pyntet, julbelysningen och annat julfix.
I filmen drabbas julsymbolerna av människornas stress, allt till en omskriven version av
Frank Sinatras julklassiker "Have Yourself A Merry Little Christmas" sjunger julens saker och ting ut sin önskan om en lugnare jul.

– Målet var att göra en härlig julfilm som både väcker julkänslor men samtidigt får folk att reflektera över sitt beteende runt julen, säger Christoffer Dymling, creative director på King i en kommentar.

Kampanjen kommer vara synlig på Clas Ohlsons samtliga marknader; Sverige, Norge, Finland, Tyskland och England.

Arbetsgrupp
KING
Christoffer Dymling – Copy/CD
Linnea Gardefjord – AD
Jesper Stein – AD
Pernilla Berg – Projektledare
Åsa Slättegård - Produktionsledare
Calle Cassel – Formgivare
Per Wilson – Strateg
Michaela Wehtje – Planner
Casper Broomé- Planner
Sunit Mehrotra - Kundansvarig


CLAS OHLSON
Jeff Jacket – Group Marketing Manager

FILMPRODUKTION
Indio - produktionsbolag
Adam Berg – regissör
Jimmy Wåhlin – producent
Johan Lindström – exekutiv producent
Swiss – 3D, VFX och Online.
Musik – Music Super Circus
Grade gjord av Oskar Larsson - Tint
Ljuddesign av Calle Buddee Roos - Ponytail Sound


BYRÅPRODUCENTER
Johan Svensson – Always Frank
Peter Sarhammar – Always Frank
PR

Patrik Sundberg – Post PR

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.