Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Classic fokuserar på det äkta

Publicerad: 11 mars 2008, 11:40

Classic kaffe lanserar en ny kampanj signerad reklambyrån Volt där de återigen fokuserar på att Classics kaffe alltid görs på 100 procent Arabicabönor. Kampanjen kommer att gå i magasin och tv.


Under det hopknycklade orangea kuvertet står det "inte helt hundra".

I tv kommer kampanjen att synas som programsponsring i Kanal 5 och Kanal 9. Filmerna, som är 5, 10 och 15 sekunder, visar människor som tvångsmässigt räknar till 99, för att sedan ta en kopp Classic och säga ”100”. Samtidigt visas kaffeföretagets klassiska pay off ”100 % Arabicabönor. Alltid”. Filmerna är regisserade av Henrik Gyllenskiöld. Producent är Lena von der Burg.

Filmerna, som gick upp förra veckan, kommer att visas i två omgångar. Först under nio veckor, till slutet av april. Därefter återkommer de i slutet av augusti och rullar till slutet av oktober.

I print jämför Classic olika saker som inte är 100 procent med deras egna kaffebönor.
– Eftersom Classic främst annonserar i magasin var det viktigt att hitta ett koncept som tydligt hänger ihop, men också kan anpassas efter målgruppens intressen och situation. En annons i inredningsmagasin kan till exempel visa en trasig tapet som inte är helt hundra, medan ett hopskrynklat pensionskuvert visas i DI Weekend. Konceptet kan också kommentera på aktuella händelser, som exempelvis låtstöld under Melodifestivalen, säger Joakim Söderquist, ad på Volt.

Printkampanjen kommer att gå under hela året i populärpress och i SvD:s och DN:s helgbilagor.

Målet med kampanjen är att stärka Classics position som kvalitetskaffe och att stärka deras roll gentemot konkurrenterna.

Classic kaffe

Uppdragsgivare: Erica Bertilsson, Fredrik Axelsson, Rosemarie Zellquist
Byrå: Volt
Arbetsgrupp: Johan Salander projektledare,  Louise Wallgren  produktionsledare,  Måns Jacobsson Hosk  creative director, Joakim Söderqvist ad, Jens Thelfer copy, Åsa Stjärnquist, Helena Lindqvist formgivare/original
Mediabyrå: Maxus
Foto/retusch: Vostro
Produktionsbolag: Colony
Regi/DOP: Henrik Gyllenskiöld
Byråproducent:  Marcus Sundqvist
Producent: Lena von der Burg
Produktionsledare: Maja Hjelmberg
Postproduction: Erik Lindahl
Ljud: Quint Starkie

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.