Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Clear Channel inför restriktiva regler för spelreklam

Publicerad: 26 november 2018, 13:37

Clear Channels svenska vd Ola Klingenborg.

Vid årsskiftet träder de nya reglerna för spelreklam i kraft. Via ett öppet brev meddelar Clear Channel nu att de på sina ytor kommer att vara mer återhållsamma än vad de nya reglerna kräver.


Ämnen i artikeln:

Ola KlingenborgReklamClear Channel

Den 1 januari träder den nya spellagstiftningen i kraft. De nya reglerna innebär att spelbolag kommer att få annonsera i alla typer av medier, till skillnad från tidigare då de varit begränsade till tv-kanaler baserade utomlands, så länge de är "måttliga" i sin marknadsföring.

De mediekanaler där annonseringen tros öka mest är Facebook, Google och TV4.

Men redan nu väljer utomhusbolaget Clear Channel att gå ut och meddela att man inför egna regler för spelreklam på deras utomhustavlor.

"Idag är efterfrågan på att annonsera hög från spelbolag och nätkasinon, vilket märks i alla mediekanaler. Clear Channels bedömning är att spelbolagens efterfrågan kommer öka ännu mer 2019 till följd av det nya licenssystemet. I ett längre perspektiv riskerar detta att förstärka en redan negativ uppfattning om spelreklamens utbreddhet, vilket kan inverka skadligt på hela reklambranschen." skriver Clear Channels svenska vd Ola Klingenborg i brevet.

Clear Channels nya regler utgår från Spelbranschens riksorganisations etiska riktlinjer för ansvarsfull marknadsföring av spel om pengar. Sedan den nya lagen klubbades har det rått mycket debatt kring vad "måttfullhet" i marknadsföringen egentligen innebär då de flesta väntar sig att spelbolagen markant kommer öka sina medieinvesteringar. Clear Channel har därför gjort sin egen bedömning av vad "måttfullhet" innebär.

Riktlinjerna som framöver gäller i Clear Channels kanaler är:

- Endast tillåta reklam från bolag som ansökt om licens hos Lotteriinspektionen.
- Maximalt 20% av reklamutrymmet i varje annonsmiljö utgörs av spelreklam. Med annonsmiljö menas till exempel en enskild tunnelbanestation.
- Utesluta ytor utanför skolor, idrottsplatser och kända beroendekliniker från spelreklam.
- Begränsa vilken typ av terminologi och grafiskt uttryck som får användas i annonserna.
- Införa obligatorisk information om åldersgräns för spelande, hänvisning till Stödlinjen samt rekommendation om ansvarsfullt spelande.
- Ej tillåta specialformat som kan uppfattas särskilt kraftfulla, såsom invändigt helfolierade tågvagnar eller hela tunnelbanestationer.
- Införa särskilda interna processer för förhandsgranskning av annonsmaterial från spelbolag.

"Avslutningsvis vill vi också peka på att de riktlinjer som presenterats kommer att utvärderas under 2019. Anledningen till det är att lagstiftningen är ny och i takt med att måttlighetsbegreppet prövas kan även vi komma att skärpa riktlinjerna. Vår ambition är att de riktlinjer som gäller för våra kunder ska ha god marginal till vad som anses vara måttfullt." skriver Ola Klingenborg.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.