Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Clear Channel når 20 miljoner – med ett knapptryck

Publicerad: 23 augusti 2017, 13:56

Ola Klingenborg, vd Clear Channel Scandinavia och Anders Ragnarsson, avgående försäljningsdirektör.

Foto: Andreas Elgstrand

Utomhus tar en allt större del av reklamkakan. Clear Channel har gått från klistrade pelar till att tjäna 50 procent av intäkterna på digitalt. Nu byter de ledning.


Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamOla KlingenborgReklamIRMClear Channel

Undrar ni vilket medie som smugit in och tagit stora delar av reklamkakan och faktiskt vänt en krisig bransch? Jo, utomhus.

Utomhusreklam har sedan 90-talet legat på cirka tre procent av den totala reklamkakan. Det var på den tiden som trekantiga klistrade pelare var standard.

I år har medieinvesteringarna för utomhusreklam ökat med 14 procent, enligt IRM. Totalt tar utomhus fem procent – en enorm ökning med tanke på hur mycket pengar det handlar om. Bolag som Visual Art, JCDecaux och Clear Channel har utvecklat febrilt de senaste åren.

På Clear Channel pågår den största förändringen under företagets 140-åriga historia. Det började med digitaliseringen av Stockholms tunnelbana 2011 och har nu sträckt sig till ett riksnätverk av digitala skärmar – som kommer uppgå till cirka 800 stycken. Hundratals miljoner har investerats i projektet och snart förändras det i den kommersiella ledningen då Anders Ragnarsson lämnar tjänsten som försäljningsdirektör efter fem år och Fredrik Lamotte kommer in.

LÄS MER: Clear Channel presenterar vårsatsningar

Clear Channel arbetar idag gemensamt i Sverige, Danmark och Norge, med navet i Stockholm, där cirka 100 av företagets 200 personer sitter. I hela Skandinavien omsätter Clear Channel cirka 1,5 miljarder kronor, där Sverige står för majoriteten.

– I Stockholm har vi som ett ”kontrollcenter” varifrån vi kan nå 20 miljoner människor med ett knapptryck. Den strukturen har vi skapat i kölvattnet av digitaliseringen. Vi har fortfarande kvar säljorganisationer i varje land, berättar Anders Ragnarsson, avgående försäljningsdirektör på Clear Channel.

Med hjälp av förflyttningen av reklamkakan och den digitala utvecklingen kommer dag hälften av företagets intäkter från digitalt. Dock något mindre på den svenska marknaden.

Vad är fördelarna med de digitala reklamskärmarna?
– Vi kan tillgodose annonsörens behov på ett annat sätt. Budskapen kan till exempel komma ut snabbt, vid en viss tidpunkt på dygnet, vid sol eller regn, rörlig eller stilla. Det går även att justera volymen baserat på hur det går i kampanjen.

Hur nära jobbar ni med reklambyråer och annonsörer?
– Vi försöker ligga nära dem och ge input på hur man kan utforma kampanjerna så reklamen får effekt. För om det inte blir effekt över tid är du inte lönsam över tid. Vi har en studio på kontoret där reklambyråerna kan prova ut kampanjerna innan, säger Ola Klingenborg, vd på Clear Channel i Skandinavien.

Omorganisationen har även inneburit att personal fått gå för att minska kostnaderna.

– Vi har flyttat mycket personal från Norge och Danmark till Sverige. Det handlar om kompetensutväxling där fokus ligger på digitala kompetenser. Lönsamheten har utvecklats på ett fint sätt.

I höst kommer Clear Channel att lansera ett erbjudande med programmatic och en valuta för digitalt utomhus.

Vi har ju hört kritik mot programmatic, hur ser ni på den?
– Jag tycker att online har gått vilse i hur man använder denna typ av teknik. Jag tänker på hur du förföljs av budskap, till exempel om skön du redan köpt. Vi tror att vi har en mer uthållig lösning och ett kraftigt system för att hantera lagret. Det måste tillföra något till kund. Vi har tränat kåren, så vi är väl förberedda. Det har liksom körts retargeting allt för extremt, avslutar Anders Ragnarsson.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.