Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Clear Channel: ”Vi hade förberett oss på det här”

Publicerad: 29 december 2014, 14:40

Vänsterpartiets och folkpartiets valaffischer samt Clear Channels vd Ola Klingenborg.

Foto: Montage.

Utomhusbolaget Clear Channel hade slutsålda annonsplatser vecka 11 på grund av extravalet. I dag har avbokningarna börjat trilla in. – Vi hade förberett oss på att det här skulle kunna hända, säger Ola Klingenborg, vd på Clear Channel.


Ämnen i artikeln:

Ola KlingenborgClear Channel

Resumé skrev tidigare i dag om att partierna kommer att satsa på reklam trots att extravalet nu blir inställt – för att de hade bokat upp platser som inte gick att avboka.

Men på Clear Channel, som bland annat säljer annonsplatser utomhus och i Stockholms tunnelbana, har partierna ringt och velat avboka under dagen.

– Från och med i dag har vi haft en dialog med samtliga partier. Det har inte varit några bekymmer. I våra regler för avbokningar står det tydligt hur det här ska hanteras. Vi för en dialog med varje enskilt parti men i princip kan man avboka sin bokning. Man får titta i reglerna, säger Ola Klingenborg.

Efter att statsminister Stefan Löfven levererade beskedet om att han kommer att utlysa ett extraval blev Clear Channel nerringda av partierna och annonsplatserna bokades snabbt upp. Men när alliansen och regeringen i lördags meddelade att det inte blir något extraval tack vare decemberöverenskommelsen var företaget förberett, enligt Ola Klingenborg.

– Det skulle inte bli officiellt klart förrän den 29:e december så vi visste att det inte var definitivt förrän det var beslutat. Tanken om att det skulle bli inställt fanns på kartan, även om vi hade hoppats att det inte skulle bli så.

Blev ni besvikna?
– Besviken är fel ord, men ur ett försäljningsperspektiv är det klart att det här beskedet är tråkigt. Sen har man som medborgare kunnat tänka något annat.

Enligt Ola Klingenborg är början på året ändå en bra period för Clear Channel.

– Nu öppnar det sig en lucka för andra annonsörer som varit stängd i några veckor. De får vara snabba. Det är klart att det varit bättre om det hade blivit ett val, men det ska nog gå att få till en bra försäljning ändå utan ett alltför stort bortfall.

Vad betyder ett vanligt val för Clear Channel rent ekonomiskt?
– Det är en affärshemlighet – men det är ett antal miljoner som läggs på annonsering varje gång det är dags. De flesta partierna uppgav att de inte hade riktigt samma summor att använda inför extravalet, så det hade inte varit samma pengar som under ett vanligt val.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.