Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Clear Channels skärmar guidar till närmaste livespelning – ett svar på klubbdöden

Publicerad: 23 Oktober 2019, 07:30

De senaste åren har ett antal klassiska klubbar och konsertlokaler i Stockholm tvingats stänga ner. Nu blir 300 av Clear Channels digitala reklamskyltar i kollektivtrafiken en guide till livemusik. Projektet görs tillsammans med Åkestam Holst.


Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamÅkestam HolstReklamClear Channel

De senaste åren har Clear Channel genomfört ett antal initiativ för att visa samhällsnytta såsom "Out of home project", samarbetena med Berghs slututsällning och "The emotional art gallery". Nu lanseras "Stockholm Underground" - en realtidsanpassad guide till livemusik som har tagits fram för att uppmuntra förbipasserande att ta del av nya musikupplevelser och samtidigt möjliggöra för lovande artister att nå igenom bruset – genom musikindustrins smala nålsöga.

– Vi är en naturlig del av stadsrummet och har både en vilja och ett ansvar att bidra till städers dynamik. Eftersom vi enbart i tunnelbanan når en miljon människor varje dag har vi en unik möjlighet att använda vår teknik och infrastruktur för att hitta nya sätt att interagera med stockholmarna – i detta fall med att hjälpa dem hitta sin nya favoritartist. Både musik och reklam upplevs bäst utanför hemmet, säger Henriette Zeuchner, vd Clear Channel Scandinavia i en kommentar.

Liveguiden är baserad på en databas av information om kommande spelningar från webben och sociala medier, som sedan ger en signal till skärmarna att i realtid visa vägen till närmaste spelning. När det börjar bli dags att gå på ett gig på nån av de utvalda scenerna, så används konsertlokalens GPS-koordinater för att automatiskt aktivera de 100 närmaste skärmarna i T-banan: kort och gott – en lokal livekampanj för livemusik.

Stockholm Underground from Clear Channel Sverige on Vimeo.

– Det fina i idén, i min bok, är att vi matchar Clear Channels utbud av tavlor med Stockholms utbud av kultur – live. Att lyfta musik är en passande algoritm givet pågående debatt, men i förlängningen är konceptet applicerbart både på andra städer, och kulturformer. Så om det bara landar väl hoppas vi att formatet kan flyga vidare ö i en eller annan form, säger copywritern Daniel Vaccino, som i team med kreatörerna Andreas Karlsson och Noah Bramme har utvecklat initiativet i nära samarbete med Clear Channel under hösten.

Det har blivit allt tuffare för artister att nå igenom bruset. Streamingtjänsterna lovar att demokratisera musikindustrin, men icke-etablerade artister har algoritmerna emot sig. Med Stockholm Underground skapar Clear Channel en plattform där även mindre band får chans att göra ett stort intryck. På hemsidan  kan de anmäla sin spelning och med hjälp av den automatiserade kampanjen når de ut till närmare en miljon stockholmare, gig-dagen till ära.

Initiativet kommer att aktiveras i en första runda från 23 oktober till 10 november och visas växelvis med ordinarie reklaminnehåll på samtliga digitala reklamskyltar runt om i Stockholms kollektivtrafik.

Uppdragsgivare Clear Channel Scandinavia:
Henriette Zeuchner, VD
David Klagsbrun, Pr- och kommunikationschef
Emmy Wiklund, Projektledare Media
Eric Rinaldo, Projektledare Tech
Sanna Junhem, Marknadskoordinator

Arbetsgrupp Åkestam Holst NoA
Client Director, Jenny Kaiser
Copywriter, Noah Bramme
Copywriter, Daniel Vaccino
Art Director, Andreas Karlsson
Art Director, Tiago Pinho
Strateg, Hanna Brochs
Produktionsledare, Mimmi Morén
Motion Design, Kenna MagnussonPR: Wilhelmina Douglas

BKRY NoA
Digital producent, Alex Picha
Web developer, Kalle Peterz
Motion Designer, Pellen Wegler
Motion Creative, Lamin Cassama
Retusch, Linda Beming
Retusch, Olov Öqvist

Making Waves NoA:

Visual Designer & 3D Graphics, Ahmet Özdemir
Technical Director, Leif Boström
Fullstack Developer, Rami Awad
Backend Developer, Robert van Seggelen
Frontend Developer, Victor Kilander

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev