Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Cleo tolkar Boye i ny cykelkampanj

Publicerad: 31 Maj 2018, 08:07

Foto: Skärmdump/Youtube

Artisten Cleo ger röst till Umeå kommuns nya cykelkampanj i en tolkning av Karin Boyes dikt "Rörelsen".


Ämnen i artikeln:

ReklamHumbly

"Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr. Oändligt är vårt stora äventyr". Det är fraserna i Karin Boyes dikt Rörelsen. För en vecka sedan dök annonstavlor runt om i Umeå upp med orden "Bryt upp, bryt upp". Budskapet var abstrakt och i facebookgruppen Umeå Tipsgrupp diskuterades det vad budskapet kunde betyda.

En vecka senare har nu Umeå kommun svarat med deras andra del av kommunens cykelkampanj. Genom att kombinera en kampanjfilm med samma annonstavlor som första veckan, fick budskapet en förtydling. I filmen syns vanliga Umeåbor cykla i olika vardagssituationer. Umeå kommun har en förhoppning att göra det smidigare att cykla i staden.  Bland annat genom 12 nya cykelöverfarter och en lånepool av eldrivna lådcyklar.

– I en växande stad är cykeln en del av en hållbar utveckling. De positiva effekterna är många, inte minst för miljö och hälsa. Vi tror att den här satsningen kan få ännu fler att hitta fördelarna med cykeln, säger Jennie Vennberg, kommunikatör på Umeå kommun, i en kommentar.

Umeåbyrån Humbly har skapat kampanjen och kampanjfilmen är regisserad av Giuliano Garonzi, Humbly, och producerad av Bautafilm. Filmen ackompanjeras av dikten ”I rörelse” och läses in av umeåartisten Nathalie ”Cleo” Missaoui.

– För många blir cykeln mer än ett transportmedel, det är en självklar del av
livet. Vi ville förmedla den där genuina frihetskänslan som filmens
huvudpersoner upplever i sin relation till cykeln, säger Giuliano Garonzi,
kreatör och regissör på Humbly.

Arbetsgrupp:

Kampanjinfo "I rörelse"
Byrå: Humbly (Umeå)
Kund: Jennie Vennberg, Umeå kommun
Regissör/AD: Giuliano Garonzi
Copy: Olov Antonsson
Operativ projektledare: Linda Larsson
Strateg & kundansvarig: Anna-Karin Nilsson
Filmproduktion: Bautafilm/Victor Lindgren

Kampanjfilmen går att se här:

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

ReklamHumbly

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.