Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 24 september 2014, 14:38
Kommunikationsbyrån Clinton Agency i Stockholm går samman med servicedesignbolaget Brand Manual. Den nya sammanslagna byrån består av 20-talet medarbetare i Stockholm och Tallinn.
- Orsaken till att vi gör detta beror på att världen de senaste åren har förändrats, den traditionella reklamen tappat kraft och kunderna genom sociala medier tagit makten över varumärkena, säger Göran Crafoord, vd för Clinton Agency i en kommentar.
Han menar att kvalitet inte räcker längre, utan att den totala kundupplevelsen avgör värdet på en tjänst eller produkt, vilket gör att reklambyråer måste bredda sin kompetens.
Den nya verksamheten får kontor i Stockholm och Tallinn samt fler än 20 medarbetare inom alltifrån marknadsstrategi och design management till grafisk design, copywriting och digital strategi.
- Service design gör tjänster och produkter mer åtråvärda och enklare att förstå...i samma takt som kunderna börjar prata om produkterna och tjänsterna i sociala medier, så sjunker marknadsföringskostnaderna, säger Göran Craaford i en kommentar.
Karl-Johan Byttner