Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Coca-Cola blåser liv i lyckomaskinen

Publicerad: 15 Januari 2014, 14:53

Läskedrycksjätten har kopplat in IUM för att släppa loss lyckan igen – denna gång i Sverige och närmare bestämt vid en busstation i Uppsala. Kampanjen kallas ”Reasons to Believe”. Lyckomaskinen var aktuell redan 2010.


Ämnen i artikeln:

OgilvyCoca-ColaIUM

”December 18th, 14:49, Uppsala, Sweden, - 4 °C, 185 days to Midsummer.”

Så inleds reklamfilmen för Coca-Colas lyckomaskin.

Filmen är inspelad i en busskur och har pågått sedan jul.

Personerna  filmades utan deras vetskap och tanken var att sprida lite sommarglädje  mitt i vintermörkret – busskuren lystes plötsligt upp med bild från en  svensk sommarängd, projektioner av blommor på marken och naturligtvis en  Coca-Cola-maskin.

– Vi ville överraska Uppsalaborna med lite  sommarkänsla mitt i vintern och vi är glada att de sedan även ville vara  med i filmen, säger Björn Lindblad, varumärkeschef på Coca-Cola i en  kommentar.

En del av kampanjen har också gått ut på att måla om en  tunnelbanevagn på gröna linjen i Stockholm till röd samt att skapa en  strandkänsla inuti den ommålade vagnen.

Här kommunicerar man bland annat om projektet Städa Strand, som Coca-Cola driver ihop med Idrottens miljöorganisation.

–  Vi vill påminna resenärerna mitt i vintern om att det kommer en sommar  med sol och värme snart igen. Vagnen i Stockholm kommer att rulla hela  januari, säger Björn Lindblad i en kommentar.

Konceptet för ”Reasons to Believe” har tagits fram av Ogilvy internationellt, medan IUM har varit ansvarig byrå i Sverige.

Coca-Colas lyckomaskin är dock inget nytt fenomen, utan användes i samband med ”Open Happiness”-kampanjen år 2010.

Arbetsgrupp ”Reasons to Believe”
IUM:
Patric Carlsson - Account Manager
Carl Asp -  Concept & Idea
Daniel Silander  - Digital & Content Strategy
Jimmy Öster - OOH Planning

A Loud Minority:
Linda Hultin - Creative & Project Manager

Acktu:
Simon Morris - Interaction Design
Can Kilicbay - Interaction Design

Narwhal Pictures:
Camilla Falk - Producer
Viktor Kumlin - Director
Chris Higham - DOP
Nils-Henrik Länsberg - DIT
Henrique Araujo - Post Production

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

OgilvyCoca-ColaIUM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.