Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Coca-Cola byter 115 miljoner etiketter

Publicerad: 2 maj 2013, 10:26

Istället för den klassiska loggan, står det egennamn på colaflaskorna

Coca-Cola tar bort sin logga från etiketterna från flaskor och burkar i sommar. I Sverige kommer i stället de 150 vanligaste namnen stå skrivna på etiketterna.


Under maj till augusti kommer 115 miljoner flaskor och burkar fyllda med Coca-Cola att få en ny etikett i Sverige med ett personnamn på. Totalt får över en miljard flaskor och burkar i Europa nya namnetiketter.

– Vi lyfter bort det heligaste vi har, vår logga, och låter något så personligt som egennamn ersätta den, säger Gustaf Wetterwik, marknadschef på Coca-Cola Sverige.

Det är den största sommarkampanjen som Coca-Cola någonsin har gjort i Europa och är en hyllning till konsumenterna.

Kampanjen pågår i elva europeiska länder samtidigt. Den svenska kampanjen kommer att innehålla bland annat tv-reklam samt en egen sajt, delaencoke.se, där besökaren kan skapa en egen virtuell Coca-Cola att dela med en kompis på Facebook.   Användarna kan också skriva ner sina sommarplaner på sajten, som sedan animeras fram.

– Kampanjidéen testades första gången i Australien och det blev en enorm framgång, säger Gustaf Wetterwik. Och i Nederländerna gjorde man en liten tjuvstart i förra veckan när man satte nya kungaparets namn på flaskor och burkar.

När det gäller att välja vilka namn som ska vara med i kampanjen har Coca-Cola utgått från Statistiska Centralbyråns lista över de vanligaste namnen i Sverige i åldrarna 12 till 29 år. Det blev 72 pojknamn och 72 flicknamn.

Namnen Max och Felix valdes bort av varumärkesskäl, men även ett annat av de vanligaste pojknamnen saknas, nämligen Mohammed.

– Vi diskuterade länge både internt och med Islamska föreningen, men till sist kom vi fram till att vi inte skulle ha med Mohammed, säger Gustaf Wetterwik. Men namn som Ali och Fatima är med. Vi är ett land med stor mångfald och det speglas naturligtvis i kampanjen.

På flera platser i landet under sommaren kommer det att ske events där  alla som vill kan få en egen personlig burk Coca-Cola. Kampanjen innehåller även Instagramtävlingen "Dela en Coke – Dela ett foto", där konsumenten uppmanas att dela sina bästa sommarbilder.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.