Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Coca Cola-kampanj anmäld till ERK

Publicerad: 25 mars 2008, 15:06

Den senaste kampanjen för Coca Cola Zero har dragit på sig flera anmälningar. Enligt Jan Fager, sekreterare på ERK, skriver anmälarna bland annat att reklamfilmen skildrar kvinnor som sexobjekt och lösaktiga.


ERK, Näringslivets Etiska Råd Mot könsdiskriminerande reklam, har under den senaste veckan tagit emot cirka åtta anmälningar mot Cola Colas senaste reklam ”Break up - As it should be” för deras produkt Coca Cola Zero.

Kampanjen, framtagen av Grey Köpenhamn, släpptes i Sverige den första mars. Den har även släppts i övriga länder i Skandinavien samt i Tyskland.

– Sedan förra veckan har vi tagit emot cirka sju till åtta anmälningar, säger jan Fager.

Vad handlar anmälningarna om?
– Att kvinnor ses som lösaktiga, att kaféet görs om till en strippklubb, att kvinnor ses som objekt och sexobjekt. Men också att det späder på fördomar mot killar om att de skulle vilja ha flera kvinnor samtidigt, säger Jan Fager.

ERK sammanträder på fredag och hoppas då kunna ta upp ärendet. Därefter kommer de att be Coca Cola om en kommentar.

På Coca Cola har man ännu inte hört talas om anmälningarna.
– Vi är medvetna om att filmen är provokativ men den vänder sig också till en väldigt tydlig målgrupp, det vill säga killar i åldern 18-29 år. Vi testar alla våra reklamfilmer väldigt noga innan och i det här fallet har målgruppen verkligen gillat filmen. Den handlar om att man ska kunna leva livet fullt ut utan konsekvenser vilket syftar på colasmaken men utan socker. Den är medvetet kaxig och provokativ. Vi tror att det är många som ser den humoristiska och överdrivna skildringen av en ung killes tankar om hur enkelt livet borde vara, säger Hanna Sjöström, marknadschef för Coca Cola Sverige.

Även Konsumentverket har tagit emot en anmälning mot reklamfilmen.

– Inför varje kampanj vi gör, oavsett vilket varumärke det handlar om, försöker vi hålla oss till de regler och lagar som finns och det har vi även gjort i den här kampanjen. Den här filmen har lanserats i flera länder och jag har inte hört någonting negativt om den, säger Peter Dimulkas, övergripande produktchef på Coca Cola Sverige.

Coca Cola Zero lanserades förra året i början av april med en massiv tv-kampanj. Lanseringen var ekonomiskt sett Coca Colas största satsning sedan 1983.

– Det är klart att vi vill vara lite provokativa och vi ser också att man nu kan vara det. Det har gjorts reklam för kvinnor under en lång tid och nu ser vi att det också går att göra rolig reklam med mycket ironi och humor till grabbar, säger Hanna Sjöström.

Du tycker inte att det finns någon grund i anmälningarna?
– Nej inte alls. Filmen är en medveten flört med det ironiska och väldigt, väldigt överdrivna. Man ska inte läsa den här filmen bokstavligt. Man ska luta sig tillbaka och verkligen se det överdriva. Den passar väldigt bra till den här ironiska generationen av killar i åldern 18-29.

Läs även: Coca Cola gör jättekampanj för ny dryck

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.