Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Coca-Cola kampanjar mot aspartam-kritik

Publicerad: 14 augusti 2013, 08:52

Foto: Coca-Cola-annons.

Läskjätten Coca-Cola är i full färd med en kampanj där man försvarar lågkalori-sötningsmedel som aspartam. Sötningsmedlet har bland annat ifrågasatts för att kunna ge upphov till cancer.


Ämnen i artikeln:

AdAgeCoca-Cola

Kampanjen har skapats av Citzen 2 och har budskapet ”Quality Products You Can Always Feel Good About.”

Copytexten  besvarar olika farhågor kring lågkaloribaserade sötningsmedel som  ersätter socker. Enligt kampanjen har aspartam fått godkänt i mer än 200  studier under de senaste 40 åren.

Adage konstaterar att annonsen är  företagets senaste giv för att ta en ledande position inom debatten som  rör fetma, hälsa och välmående.

Coca-Coca kom med två annonser tidigare i år som hade budskapet ”calories in, calories out”.

Coca-Cola  har också satsat på att lyfta fram sina drycker med låga  kalorier alternativt inga kalorier alls, enligt Adage.

”Vi tror att  det finns en bra möjlighet att få människor att mötas genom att utbilda  dessa om våra produkter med lite kalorier eller inga kalorier alls”,  meddelade en talesperson för Coca-Cola, enligt Adage.

Coca-Cola menar  att den typen av sötningmedel erbjuder en bra metod för människor att  hantera sina kalorier samtidigt som man fortfarande kan njuta av: ”den  söta smaken som man älskar.”

Coca-Coca sticker dock inte under stol  med att vissa människor har frågor och funderingar kring sådana  ingredienser och då särskilt aspartam:

”Vi tyckte att det var viktigt  för oss att besvara dessa frågor och förstärka budskapet att det rör  sig om ingredienser som människor kan känna sig bekväma med.”, skriver  Coca-Cola enligt Adage.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

AdAgeCoca-Cola

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.