Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 14 januari 2009, 07:14
Coca-Cola har rensat ut mer än 16 reklambyråer i Europa.
Nu återstår bara fyra som håller i ett konto värt drygt 120 miljoner kronor per år.
Coca-Cola Europa ändrade sin europeiska strategi i somras. Bland annat innebär strategin att använde färre antal byråer.
Det innebar att Mother London ensamt fick ansvaret för varumärket Diet Coke.
Fram till nu har den vanliga, röda, Colan använt drygt 20 byråer över hela Europa. Nu bantas antalet ned till fyra. Kvar blir Wieden & Kennedy Amsterdam, Mother London, McCann Erickson Spain och Senior Rushmore Madrid.
Dessa toppbyråer ska briefas hur de ska samarbeta integrerat under namnet Coke Red European Agency Network. Tillsamman ska göra reklam värt 10 miljoner brittiska pund per år.
En taleskvinna för Coca-Cola Europa säger till Guardian att man utvecklar sin byråmodell.
– Det ska skapa bättre samarbete mellan byråerna som ska driva på verkligt integrerad marknadskommunikation.
Coca-Cola lär också spara en del pengar på att använda färre byråer.