Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Coca Cola stoppade livsmedelsverkets kampanj

Publicerad: 27 november 2009, 06:55

Danska livsmedelverket gjorde en reklamkampanj som varnade för allt för stora mängder med söt läsk. Då protesterade Coca Cola och danske livsmedelsministern Eva Kjer Hansen stoppade kampanjen.


Kampanjen som stoppades.

Danska barn och unga får i sig alldeles för mycket socker. Det mest får de i sig via läsk.

Därför gick danska livsmedelsverket, Fødevarestyrelsen, till handling. ”Max en halv liter i veckan”. Det var uppmaningen i en reklamkampanj som riktade sig mot de unga danskarna.

Kampanjen hade en sajt som bas, banners på de stora danska nyhetssajterna och 70 000 vykort som skulle delas ut.

Det fick Coca Cola att skriva ett brev till både Fødevarestyrelsen och livsmedelsministern Eva Kjer Hansen.

Det Coke uppmärksammade var att kampanjen använde sig av design och färg som i mycket påminner om Coca Colas. ”Oberättigat och otillbörligt”, skrev läskjätten, enligt Avisen.

Det gav omedelbart resultat. Kampanjen med miljonbudget stoppades omedelbart.
– Vi bedömde att kampanjen kränkte Coca Colas varumärke, säger Else Molander, kontorschef på Fødevarestyrelsen till danska Avisen.

Varumärkesexperten Johan Løje säger till Avisen att det var klantigt att använda Coca Colas välkända flaska i kampanjen men det var knappast olagligt.
– Man kan bara kränka Coca Colas varumärke om man missbrukar det i affärssammanhang för att själv tjäna pengar. Men i det här fallet handlar det om att upplysa allmänheten, säger han.

Oppositionspolitikern Pia Olsen Dyhr rasar nu över livsmedelsministerns ingrepp.
– Det är fulständigt absurt att en gigantisk koncern får påverka en offentlig kampanj. Eva Kjer Hansen visar ännu en gång att hon går i näringslivets ledband.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.