Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Coca Cola storsatsar på hälsa

Publicerad: 30 mars 2009, 08:00

I veckan släpper Coca Cola två nyheter inom Bonaqua-familjen. Bonaqua Emotion, som är berikad med antioxidanten vitamin E och kostfibrer, samt en ny förpackning för barnfamiljer.


– Trenden med hälsa och välbefinnande håller i sig och vi har sett i tester att det här är vad kunden vill ha. Därför lanserar vi nu Emotions Persika och Aloe Vera, som är berikad med antioxidanten vitamin E, som bidrar till att skydda kroppens celler samt Bonaqua Emotion Äpple, som är berikad med kostfibrer, vilket hjälper till att hålla magen i balans, säger Anna Boestad Froom, produktansvarig på Bonaqua.

De nya produkterna har en hälsomedveten målgrupp. Bonaqua släpper även en nyhet för de barnfamiljer som vill ge sina barn en nyttig dryck, Bonaqua i tetraförpackning.
– Det handlar om smaksatt vatten i 20 centiliters tetraförpackningar. Målgruppen är föräldrar som vill ge sina barn ett alternativ till saft och andra söta drycker.

Allt kommer att marknadsföras med en bred kampanj som startar i dagarna.
– Funktionellt vatten är inte så stort i Sverige idag så det blir mycket sampling. Totalt handlar det om mer än 100 000 tetraförpackningar som kommer att dels ut och mer än 100 000 Emotionsflaskor. Emotion kommer att distribueras på alla Friskis & Svettis-anläggningar och ute på stan. Tetraförpackningarna kommer att delas ut mycket i sommar på ställen dit många barnfamiljer åker som till exempel stranden eller ställen som Astrid Lindgrens Värld.

Kampanjen består även av reklamfilm, annonsering print och utomhus samt butikskampanjer. Butikskampanjen är framtagen av Klirr Proximity. Samling och utomhus svarar UNG för och reklamfilmen, den som går nu samt den nya som släpps om några veckor, har Saatchi & Saatchi Köpenhamn tagit fram. Bonaquas reklamfilm går på SF, TV3 och Kanal 5.

Vad vill ni säga med kampanjen?
– Med Emotion är budskapet ”Välbefinnande i varje droppe”. Det är ett budskap som vi verkligen står för och tror på. Tetraförpackningarna har budskapet ”Barnens egen törstsläckare”, säger Anna Boestad Froom.

Hur mycket lägger ni på marknadsföring?
– Mycket men någon exakt siffra kan jag inte säga. Men Coca Cola satsar väldigt mycket på att göra Bonaqua. Vi har ökat mycket i kännedom men vill växa mer.

Emotions har hittills lanserats i Tjeckien och Island. Enligt Anna Boestad Froom har produkten tagits emot väl där.
– Det gick till och med bättre än förväntat.

Sverige är nästa land för lansering och sedan väntar lansering i ett flertal länder i Europa.
I nuläget släpps tetraförpackningarna bara i Sverige.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.