Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Coca-Colas lyckomaskin

Publicerad: 14 januari 2010, 12:51

Coca-Colas lyckofabrik har flyttat ut i verkligheten.
Och där kan lyckan vara en gratis pizza.


Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

Wieden+Kennedy Amsterdams animerade Happiness Factory för Coca-Cola anses som en av 00-talets bästa reklamfilmer. Filmen berättar om vad som händer inne i en Cola-automat och höjde nivån på Coca-Colas reklam högt över tomtar och isbjörnar.

Wieden+Kennedy Amsterdam har gjort uppföljningar på filmen men när Coca Cola nu ska beskriva hur deras lycka ser ut i verkligheten vände sig man sig till Definition 6 i Atlanta, där Coca-Colas huvudkontor ligger.

Idén lika enkel som underhållande. En Coca-Cola-automat ställs in på en kafeteria på ett college någonstans i USA. Men när studenterna lägger i pengar för en Colaflaska får de två, tre, fyra, fem, ja – hur många läskflaskor som helst.

Andra får blommor, pizzor och gigantiska mackor.

Och reaktionerna, filmade med dolda kameror, av glädje och kanske lycka är stor underhållning. Reklamfilm kan knappast vara mer feel-good.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.