Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Coca-Colas mjölkreklam: "Drick upp hennes kläder"

Publicerad: 4 december 2014, 16:17

Läskedrycksjätten har precis gått sig in i mejeribranschen genom en ny mjölk. Nu väcks dock protesterar efter att Coca-Cola uppmanar konsumenterna att "dricka upp kläderna" på en redan lättklädd dam.


Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

Coca-Cola hävdar att deras mjölk Fairlife är bättre än annan mjölk, enligt Svenska Dagbladet.

SvD refererar till The Guardian som har publicerat en debattartikel om att gamla tiders syn på sexistisk reklam har återvänt.

Pinuppan i reklamen är inspirerad av Marilyn Monroe, men klänningen spricker upp i stora hål och reklamen har texten: "Drink what she´s wearing"

Reklamen anklagas nu för att vara grovt sexistisk.

"Detta är bara det senaste exemplet på hur kvinnokroppen utnyttjas för reklam med stor brist på relevans och originalitet", skriver brittiska Laura Bates, som är känd för sitt projekt mot sexism i vardagen - hon har än så länge hittat 10 000 exempel på hur könen behandlas på ett ojämlikt sätt.

Coca-Cola bekräftar att kampanjen redan har rullats ut i Denver och Minneapolis och planen är att gå ut med Fairlife över hela världen, men nu har man dock uppgett att reklam och paketering ska se något annorlunda ut, enligt SvD.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.