Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Coca Colas namnburkar gör succé

Publicerad: 1 juli 2013, 14:36

Coca-Colas sommarkampanj har gått över all förväntan. Kampanjen har bidragit till att märket även tagit nya marknadsandelar. – Responsen har varit oerhört positiv, säger Gustaw Wettervik, marknadschef på Coca-Cola i Sverige.


I maj gick Coca-Cola ut med sin sommarkampanj som innebar  att läsken skrotade sin vanliga etikett och istället använde de  vanligaste svenska namnen på burken. En del av kampanjen var att köparen  skulle dela en läsk med någon annan och sen delge sin upplevelse via  olika sociala medier. Över 5 000 bilder ligger i dag uppe på Instagram  med hashtaggen #delaencokeme. Gustaw Wettervik, marknadschef på Coca Cola Sverige tror att kampanjen lyckats så bra då den fått konsumeter att engagera sig i kampanjen.

Det  är främst 50-cl flaskan som ökat i föräljningen men det har även varit  en lyckad försäljning för de övriga Coca Cola smakerna som Cola Light  och Cola Zero.
– Vi brukar endast ta del av egna försäljningssiffror  och vi har ökat våra  marknadsandelar. Det är troligt att vi har tagit dem från våra  konkurrenter, säger han.

Men trots kampanjens succé ska läskjätten inte förlänga den. Den löper ut i augusti enligt plan.

Alexandra Barganowski

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.