Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 1 juli 2013, 14:36
Coca-Colas sommarkampanj har gått över all förväntan. Kampanjen har bidragit till att märket även tagit nya marknadsandelar. – Responsen har varit oerhört positiv, säger Gustaw Wettervik, marknadschef på Coca-Cola i Sverige.
I maj gick Coca-Cola ut med sin sommarkampanj som innebar att läsken skrotade sin vanliga etikett och istället använde de vanligaste svenska namnen på burken. En del av kampanjen var att köparen skulle dela en läsk med någon annan och sen delge sin upplevelse via olika sociala medier. Över 5 000 bilder ligger i dag uppe på Instagram med hashtaggen #delaencokeme. Gustaw Wettervik, marknadschef på Coca Cola Sverige tror att kampanjen lyckats så bra då den fått konsumeter att engagera sig i kampanjen.
Det är främst 50-cl flaskan som ökat i föräljningen men det har även varit en lyckad försäljning för de övriga Coca Cola smakerna som Cola Light och Cola Zero.
– Vi brukar endast ta del av egna försäljningssiffror och vi har ökat våra marknadsandelar. Det är troligt att vi har tagit dem från våra konkurrenter, säger han.
Men trots kampanjens succé ska läskjätten inte förlänga den. Den löper ut i augusti enligt plan.
Alexandra Barganowski