Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Coca Colas nygamla kampanj

Publicerad: 7 April 2009, 07:13

I september släppte Coca Cola den största och viktigaste globala kampanjen för 2008, ”Pembertonkampanjen”. Då avslöjade läskjätten delar av sitt hemliga recept. Nu kommer uppföljningen.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & Saatchi

– Vi gör en relansering av den kampanj vi körde under hösten. Den går ut på att vi berättar att Coca Cola inte innehåller tillsatser utan att vi har samma recept nu som när vi startade, säger Hanna Sjöström, Business Manager på Coca-Cola.

I höstens kampanj använde Coca Cola flera olika medier. Denna gång satsat de fullt ut på endast tv.
– Den tidigare var en bredare kampanj men nu kör vi bara tv. Filmen visade sig vara väldigt effektiv. Den har gett ungefär 80 procent av den awareness vi fick.

Filmen är exakt densamma som gick i höstas.

Varför kör ni exakt samma kampanj?

– Dels är det jättebra med repetitionen och dels så har den varit så effektiv så vi vill inte släppa det här budskapet. Det går väldigt mycket filmer för Coca Cola samtidigt med väldigt olika budskap som riktar sig till många olika målgrupper. Den här går mycket bredare än många av de andra och den har även ett mer informativt budskap. Den svarar på konsumenternas undran om vad som finns i produkten och så visar den vår historik. Det är få produkter som har en sådan historia och är så mytomspunna som Coca Cola, det vill vi lyfta fram, säger Hanna Sjöström.

Höstens kampanj har även gått i England och Spanien med lika positiva resultat som i Sverige. Det gör att Coca Cola nu släpper kampanjen i alla Europeiska länder.

– Det är sällan man ser en så stor förändring. Kampanjen har påverkat både Coca Colas varumärke och läskbranschen som helhet. Förra kampanjen gav 60 procent awareness. Nu hoppas vi öka ännu mer.

Reklamfilmen, som har anpassats till den nordiska marknaden av Saatchi & Saatchi Köpenhamn, kommer att visas på TV3, Kanal 5, TV6 och Discovery under april månad.

Vad har ni för budget?
– Vi kommenterar aldrig våra budgetar.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Saatchi & Saatchi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.