Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Cola och Absolut – lika som bär?

Publicerad: 8 juli 2015, 12:08

Absolut No Label och Coca Cola.

UPPDATERAD Flaskor utan logotyp. Den idén går igen på både Absoluts och Coca-Colas flaskor. – Kan man inte komma på någon egen idé, säger Mårten Knutsson, kreativ chef på Satumaa Family Business, byrån bakom många av Absoluts kampanjer.


Ämnen i artikeln:

Mårten KnutssonAbsolut VodkaCoca ColaSatumaa Family Business

2009 körde Absolut ut kampanjen Absolut No Label med budskapet "In an Absolut world, there are no labels". Syftet var att utmana etiketter och fördomar i samhället rörande sexuella identiteter.

I dagarna körde Coca Cola ut en logotyplös kampanj i Mellanöstern för en värld utan etiketter och fördomar med budskapet: "Labels are for cans, not for people".

– I Mellanöstern, en region med över 200 nationaliteter och ett stort antal varumärken som delar människor, sänder dessa Coca-Cola-burkar det kraftfulla och tidlösa meddelandet att en värld utan etiketter är en värld utan skillnader. Och att vi är likadana – vi är människor, säger byrån i ett uttalande om kampanjen, enligt Adweek.

För Absolut-kampanjen blev Absolut och byråerna bakom den, Satumaa Family Business och Jung Relations, flerfalt prisbelönta och kampanjen spreds internationellt, vilket gör att Mårten Knutsson inte tror att likheterna handlar om en slump.

– Det är dålig etik att kolla vad som har hänt i Cannes och sen köra på det. De har ett gott syfte, precis som vi hade 2009 när vi gjorde vår grej. Men för mig konstigt att man plankar, säger han.

Var går gränsen mellan att inspireras och att plagiera, tycker du?
– Man inspireras när man tittar på något och tar det på en ny nivå eller sätter det i ett annat sammanhang. Hade det rört sig om bilar hade det varit en annan sak, säger han.

För några år sedan, 2012, gjorde Absolut en kampanj med fyra miljoner unika flaskor. I fjol gjorde Coca-Cola i Israel en kampanj med två miljoner unika flaskor.

Kan det inte röra sig om ett sammanträffande?
– Möjligheten finns alltid, men den minskar när samma varumärke plankar samma flera gånger, säger Mårten Knutsson och fortsätter:

– Coca-Cola gör också hur mycket bra saker som helst, som "Share a Coke"- kampanjen. Egentligen känner vi oss bara smickrade.

Resumé söker den Dubaibaserade byrån FP7/DXB, som ligger bakom kampanjen, för en kommentar.

Via Coca-Cola i Sverige meddelar The Coca-Cola Company att eventuella likheter är en ren tillfällighet.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.