Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Colgate stäms för reklam mot ilningar

Publicerad: 24 augusti 2010, 10:34

Läkemedelsjätten GlaxoSmithKline drar konkurrenten Colgate-Palmolive inför Marknadsdomstolen. På så sätt hoppas man få Colgate att sluta hävda att deras tandkräm är den enda som kliniskt bevisat lindrar ilningar i tänderna.


Företaget menar att det hela påverkar mottagarens förmåga att fatta: ”ett välgrundat affärsmässigt beslut”. Vidare framgår av stämningsansökan att Glaxosmithkline vill att Marknadsdomstolen förbjuder Colgate att använda det specifika uttrycket: ”den enda tandkräm som kliniskt bevisat ger omedelbar lindring av ilningar” eller andra formuleringar med samma betydelse.

Bryter Colgate mot detta vill man att Marknadsdomstolen utfärdar ett vite på en miljon kronor alternativt dömer ett annat kraftigt verkande vite.

Enligt stämningsansökan har olika tandkrämsproducenter en längre tid sålt produkter med syftet att lindra ilningar i tänderna. Enligt en undersökning från Neilsen Data i maj i år uppskattas marknaden för ilningar i tänderna omsätta cirka 130 miljoner kronor per år.

I stämningsansökan framgår att Colgate-Palmolive lanserade produkten Colgate Sensitive Pro-Relief i april i år. Förutom tv-reklam har produkten marknadsförts med formuleringen att det är: ”den enda tandkräm som kliniskt bevisat ger omedelbar lindring av ilningar” i annonser i exempelvis Göteborgs-Posten samt via banners på exempelvis aftonbladet.se och rixfm.se.

Glaxosmithkline lanserade sin produkt, Sensodyne Rapid Relief, i maj i år. Att denna också går omedelbar lindring av ilningar i tändernas är bevisat genom kliniska prov, enligt stämningsansökan.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.