Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Colorama och Viktväktarna till McCann Malmö

Publicerad: 1 April 2009, 10:04

Colorama har lämnat Goss och Viktväktarna har lämnat Kär & Galen för reklambyrån McCann Malmö. Dessutom har det lokala livsmedelsföretaget Ceres Foods gett upp sina konsulter till förmån för Malmöbyrån.


Ämnen i artikeln:

McCann Malmö

Tre nya företag har McCann Malmö lagt till i kundportföljen: Colorama, Viktväktarna och Ceres.
– Det här ger lite skjuts, att det händer grejer. Man är dum om man låtsas som att det inte är tuffa tider men det här är bra för självförtroendet. Champagnekorkarna sitter inte i taket, det kommer att vara fortsatt tuffa tider, men det känns riktigt kul, säger Klas Tjebbes, vd på McCann Malmö.

Colorama lämnar Goss, Viktväktarna lämnar reklambyrån Kär & Galen och Ceres går från samarbeten med ett flertal konsulter till en fast byrå.
– Vi hade första mötet med Colorama i förra veckan. Det är en rolig bransch och ett företag som är framåt. Goss har gjort jättebra reklam åt dem så det blir en utmaning, men en kul sådan, säger Klas Tjebbes.

Det nya samarbetet mellan byrån och Colorama försiggicks inte av någon pitch.
– Nej, det skedde via diskussioner med dem. De vill ha en byrå med bra kreativ höjd och ett nära samarbete.

Vad ska ni göra för dem?

– Vi kommer som alla byråer utveckla varumärket men jag kan inte säga exakt hur, shit vilket tråkigt svar, men det är för tidigt att säga något mer, säger Tjebbes.

Första resultatet beräknas vara klart till maj.

Klas Tjebbes

McCann i London jobbar redan med Viktväktarna globalt. Nu har McCann Malmö fått det nordiska uppdraget.
– Vi ska ta hand om kommunikationen mot Sverige, Danmark och Finland åt dem. McCann i London jobbar med en global varumärkesplattform som vi kommer att använda oss av för kommunikationen i Norden. Det handlar om att ta deras produkt in i nutiden och att använda medierna betydligt bättre.

På vilket sätt tycker du att de har misslyckats tidigare?
– Jag tycker inte att de har misslyckats men de vill nu modernisera sin produkt. De har bra metoder för att ändra sin livsstil för att gå ner och behålla vikten. Det vill vi lyfta fram. Viktväktarna har gjort ett bra jobb men nu krävs också nya medier och en utveckling av det digitala.

Ceres är ett B2B företag inom livsmedelsbranschen. Företaget är en underleverantör bland annat med fokus på barnmat där Nestlé är den största kunden. Ceres har tidigare inte haft någon fast byrå utan har jobbat med konsulter. Nu har de skrivit kontrakt med McCann Malmö.
– Vi gjorde ett inledande strategiarbete som de tyckte om som bestod av en workshop och en revision av deras varumärkesplattform.

Hur klassar du de nya kunderna?
– Colorama och Viktväktarna blir stora och viktiga för oss. Ceres blir en lite mindre kund men en rolig och lokal kund.

Linda Fagerlind


Ämnen i artikeln:

McCann Malmö

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.