Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 8 juni 2016, 08:53
Com Hem vill låta Boxer leva vidare.
Foto: Andreas Elgstrand (montage)
I dag meddelar Com Hem att de köper statliga Boxer för drygt 1,3 miljarder kronor. Ambitionen är att behålla det välkända varumärket.
Tv-och bredbandsoperatören Com Hem har beslutat sig för att köpa upp Boxer för 1,5 miljarder kronor (eller 1 330 miljoner kronor på skuldfri basis). Tillsammans bildar de en kraftfull spelare på tv-marknaden om Konkurrensverket godkänner affären.
Ur ett marknadsperspektiv väcks ett antal frågor. Exempelvis: hur kommer de båda bolagens marknads- och kommunikationsavdelningar att samordnas? Vad händer med byråsamarbetena (Com Hem anlitar M&C Saatchi, Boxer arbetar med CP+B)?
– Allt sådant är för tidigt att svara på. I dag har vi gått ut med att vi vill köpa Boxer. Det ska sedan godkännas av konkurrensmyndigheterna. När det är gjort återkommer vi med hur det kommer att se ut rent praktiskt, säger Fredrik Hallstan, presschef på Com Hem.
Men en sak har de bestämt – att varumärket Boxer, som är starkt förknippat med sin reklamkaraktär Boxer-Robert, kommer att leva vidare inom Com Hem-koncernen.
– Det är ambitionen, säger Fredrik Hallstan.
På Boxer arbetar ett 40-tal personer som kommer att följa med till Com Hem i fall affären får grönt ljus. Det väntas ske någon gång under hösten. Totalt kommer Comhem få 1,1 miljon kunder med digital-tv.
Fredrik Thambert