Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Compricer kritiseras av Konsumentverket för vilseledande reklam

Publicerad: 5 oktober 2021, 12:56

Bild 1/2  

Foto: Skärmdump

På jämförelsesajten Compricer står det klart och tydligt: för dig som vill bli lite rikare. Det är vilseledande, menar Konsumentverket.


Ämnen i artikeln:

KonsumentverketCompricer

På Compricer kan konsumenter jämföra olika typer av försäkringar för att se vilket pris som blir mest fördelaktigt. Enligt Compricer själva är bolaget den största jämförelsesajten i Sverige när det kommer till privatekonomi, och har hjälp miljontals kunder förbättra sin ekonomi.

På hemsidan visar man också upp sina resultat. Där kan man läsa att Compricer har gjort 100 000 kunder rikare, och att man sparar i snitt 6000 kronor per år. Men de uppgifterna är för svepande, bedömer Konsumentverket.

I sitt yttrande skriver Konsumentverket:
”Att konsumenter skulle bli rikare genom att byta försäkring uppfattar Konsumentverket som ett överdrivet påstående utan närmare underbyggnad. (...) Uppgiften om 6000 per år i sparade kronor per kund är även den för generell och kan få en konsument som överväger att byta försäkring att tro att denne kan få en 6000 kronors lägre premie för den nya försäkringen.”

Man bedömer att marknadsföringen är svepande och innehåller obestyrkta påstenden, vilket gör att den blir vilseledande. Nu uppmanar Konsumentverket Compricer att frivilligt förändra sin marknadsföring. Först efter att Compricer yttrat sig kommer vidare åtgärder eventuellt tas.

Uppdatering: Compricers marknadschef Sofia Fogelfors meddelar via mejl till Resumé att man ”självfallet tar Konsumentverkets synpunkter på allvar och håller på att besvara deras frågor tillsammans med våra jurister.”

Hon skriver vidare i mejlet:
Grunden i Compricers tjänst är att tillhandahålla jämförelser som hjälper hushåll att på ett enkelt sätt finna alternativ och göra bättre privatekonomiska val. I ett större perspektiv bidrar Compricers tjänster till ökad transparens och att bryta ner de ofta höga inträdesbarriärerna på marknaden. Det skapar i sin tur förutsättningar för en ökad konkurrens, vilket de svenska konsumenterna gynnas av. Med hänsyn tagen till KO:s synpunkter, kommer vi på Compricer alltid att eftersträva att vår marknadsföring återspeglar grunden i vårt erbjudande samt följer god marknadsföringssed.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

KonsumentverketCompricer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.