Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Comviq utmanar svenskar att kliva ur sina filterbubblor

Publicerad: 30 Januari 2017, 12:17

Sociala medier kan leda självcensur och polarisering. Nu skapar Comviq ett träningsprogram för att få svenskarna att vidga sina vyer.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerFacebookSpotlight PRANR BBDO

Alternativa fakta, fejknyheter och filterbubblor. Vi lever i en tid där konsumtion av sociala medier kan föra ner människor i ett konspirationsteoretiskt mörker. I ett flöde med bara likasinnade är det lätt att hamna i villfarelsen om sin egen genialitet eller spä på föraktet om meningsmotståndare. Det är i det här klimatet som Comviq kommer med sin åtgärd.

Under två veckor tar Karim, Krister och nya karaktären Nadja över Comviqs Facebook. Varje dag kommer trion att presentera en ny utmaning, som på ett eller annat sätt ska hjälpa folk att gå utanför sin comfort zone och våga vara mer öppna – både mot sina följare och sig själva. Bakom kampanjen står ANR BBDO och Spotlight PR.

– Comviq har alltid skapat förutsättningar för att alla ska ha råd och möjlighet att kommunicera hur de vill. I dagens samhälle, där kommunikation på sociala medier tagit allt större plats, vill vi också tillhandahålla ett forum där våra målgrupper ska kunna uttrycka sig, vidga sina vyer och prata mer med varandra, säger Chimen Asadi, projektledare och kampanjansvarig på Comviq i ett pressmeddelande.

Men det är inte bara Karim, Krister och Nadja som kommer att delta i träningsprogrammet. Förutom att bjuda in hela svenska folket, har de även med sig tio ambassadörer, som på sitt eget sätt visat på ett stort engagemang för uttrycksfrihet. Under träningsprogrammets gång kommer profiler som Zara Larsson, Ametist Azordegan och Alexander "The Mauler" Gustafsson helhjärtat ta sig an olika utmaningar för att peppa andra att göra detsamma.

– De tio ambassadörer som är med är alla utvalda för att de utmärkt sig som personer som vågar stå upp för sig själva och tänja på gränser för vad som anses vara normativt. De har också visat ett genuint intresse för att inspirera andra genom att utmana sig själva, säger Chimen Asadi.

Följ träningsprogrammet här.

Ambassadörerna som deltar i träningsprogrammet:
Zara Larsson, artist
Ametist Azordegan, journalist och radiopratare
Felix Sandman, artist i The Fooo Conspiracy
Lucas Simonsson, komiker
Alexander "The Mauler" Gustafsson, UFC-fighter
Kakan Hermansson, programledare, komiker, DJ och konstnär
Iman Aldebe, designer
Sanna Lundell, journalist
Calle Schulman, mediepersonlighet
Nikeisha Andersson, regissör

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.