Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Comviqs Karim tappar

Publicerad: 3 februari 2017, 10:34

Foto: Kampanjbild

Förra året fick Karim på Comviq en långsiktig 100wattare. Men Comviq är på tillbakagång och konsumenterna tycker inte ens att mobiloperatören är prisvärd. Samtidigt tar de andra lågprisoperatörerna andelar.


Ämnen i artikeln:

Reklambyråer

I Karims tobaksaffär är det ”Billigt, billigt, billigt” som gäller. Vilket var framgångsrik strategi för Tele2:s lågprismärke Comviq när vi hade dyr minuttaxa för mobiltelefoni. Men samma prisfokus kan lika gärna urholka varumärket när telefoni blir gratis och konsumenterna, framför allt de yngre, hellre kommunicerar på Instagram än genom prat i telefon.

I nya Insikt Marknad har vi närstuderat varumärkessiffror från Xtreme Nordic. Siffrorna visar tydligt att Comviq tappar på alla fronter: uppmärksamhet, preferens och senaste köp. Varumärket tappar även i det viktiga området prisvärdhet.

Det kan förklaras med att man positionerat varumärket fel. Konkurrenterna har till exempel styrt förbi billighetspositionen. Telias Halebop har blivit hyllad för kommunikation mot de yngre målgrupperna. Relevant och med rätt tonalitet där kommunikationen inte är ”billigt” utan ”schysst.” Vilket uttrycks genom karaktärerna i Halebops reklamfilmer och de erbjudande, av typen billiga hörlurar, som ges.

Telenors Vimla och Tre:s Hallon marknadsför sig med att inte marknadsföra sig traditionellt (eller i vilket fall ge en bild av att inte vara traditionell) och därmed alliera sig med en ung medievan publik som för länge sedan försöker undvika traditionell reklam. I ställe säljer de med transparens och enkelhet. Och i Vimlas fall även genom att vara tydligt syftesdriven.

Xtremes siffror visar att telekommarknaden inte är okomplicerad. Halebop har det senaste året också tappar medan Hallon och Vimla fortfarande är i ett initialt skede vilket brukar ge positiva siffror i den här typen av mätningar.

Det är svårt att spana mot en utveckling men i nya Facebookkampanj har Comviq förflyttat fokus från pris till att v i ska spräcka våra filterbubblor. Om det är rätt väg att gå för Comviq återstår att se.

Läs mer i Resumé Insikt Marknad.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklambyråer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.