Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 22 januari 2009, 08:07
Conan O’Brien kräver att hans framträdande i reklamfilmen för Bud Light bara visas i Sverige. Problemet är att reklamfilmen är gjord för Super Bowl.
En dryg vecka kvar till årets stora reklamhelg i USA, Super Bowl där Pittsburgh Steelers spelar final mot Arizona Cardinals.
Tittarsiffrorna ligger strax under 100 miljoner och eftersom det är direktsändning är det guldläge för tv-reklam. Även om vissa undersökningar hävdar att tittare bryr sig om reklam i mindre omfattning under ekonomisk nedgång.
Men det hindrar inte tv-kanalen NBC att ta rekordhöga 3 miljoner dollar för 30 sekunder. Krisande GM meddelade på ett tidigt stadium att man hoppar av finalen.
Mest köper Anheuser-Busch, som bland annat brygger Budweiser, som har bokat 4,5 minuter under finalen. Årets dragplåster är komikern Conan O’Brien som agerar i åtminstone en reklamfilm där man driver med filmstjärnor som ställer upp på reklam bara det inte visas i USA. I O’Briens fall ställer han upp i Buds Superbowlreklam om den bara visas i Sverige. Komplikationer följer. DDB Chicago gör reklamen.
Generellt är det bryggerierna som satsar. Öl är mindre känsligt för lågkonjunktur.
Heineken drar igång en större amerikansk kampanj, kostnad 125 miljoner dollar, i samband med Super Bowl och reklamen görs av Wieden + Kennedy Portland. Kampanjen bygger på skådespelaren John Turturro, känd från Monk och Transformers, som spelar guru med tveksamma visdomsord i klass med ”Every man is the leader of his own expedition”.
Bryggeriet MillerCoors använder hela reklamhysterin och miljoninvesteringarna runt Super Bowl. Kampanjen 1secondads, gjord av Saatchi & Saatchi, visas bara dagarna innan Super Bowl och består av en rad sekundkorta filmer där komikern Windell Middlebrooks hinner säga ”Bean dip” och ”Miller Time”. Det finns även en längre version.