Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Conan O’Brien vill bara göra reklam i Sverige

Publicerad: 22 januari 2009, 08:07

Conan O’Brien kräver att hans framträdande i reklamfilmen för Bud Light bara visas i Sverige. Problemet är att reklamfilmen är gjord för Super Bowl.


En dryg vecka kvar till årets stora reklamhelg i USA, Super Bowl där Pittsburgh Steelers spelar final mot Arizona Cardinals.

Tittarsiffrorna ligger strax under 100 miljoner och eftersom det är direktsändning är det guldläge för tv-reklam. Även om vissa undersökningar hävdar att tittare bryr sig om reklam i mindre omfattning under ekonomisk nedgång.

Men det hindrar inte tv-kanalen NBC att ta rekordhöga 3 miljoner dollar för 30 sekunder. Krisande GM meddelade på ett tidigt stadium att man hoppar av finalen.

Mest köper Anheuser-Busch, som bland annat brygger Budweiser, som har bokat 4,5 minuter under finalen. Årets dragplåster är komikern Conan O’Brien som agerar i åtminstone en reklamfilm där man driver med filmstjärnor som ställer upp på reklam bara det inte visas i USA. I O’Briens fall ställer han upp i Buds Superbowlreklam om den bara visas i Sverige. Komplikationer följer. DDB Chicago gör reklamen.

Generellt är det bryggerierna som satsar. Öl är mindre känsligt för lågkonjunktur.
Heineken drar igång en större amerikansk kampanj, kostnad 125 miljoner dollar, i samband med Super Bowl och reklamen görs av Wieden + Kennedy Portland. Kampanjen bygger på skådespelaren John Turturro, känd från Monk och Transformers, som spelar guru med tveksamma visdomsord i klass med ”Every man is the leader of his own expedition”.

Bryggeriet MillerCoors använder hela reklamhysterin och miljoninvesteringarna runt Super Bowl. Kampanjen 1secondads, gjord av Saatchi & Saatchi, visas bara dagarna innan Super Bowl och består av en rad sekundkorta filmer där komikern Windell Middlebrooks hinner säga ”Bean dip” och ”Miller Time”. Det finns även en längre version.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.