Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Converse-skor blir pixlar

Publicerad: 2 maj 2011, 17:26

Byrån Perfect Fools nya kampanj för Converse, som drog igång i fredags, beskrivs som en korsning mellan digital och analog teknik. 480 stycken Chuck Taylor All Stars-skor fungerar som en gigantisk skärm full av pixlar i "the Canvas Experiment".


Ämnen i artikeln:

Perfect FoolsConverse

På håll ser det ut som att man har placerat en gigantisk skärm bakom trummisen i reklamen. I själva verket är det nästan 500 Converse-skor, uppradade bredvid varandra.

”The Canvas Experiment” är en fullt fungerande digital skärm uppbyggd av  480  Converse-skor av modellen Chuck Taylor All Stars. Alla skor är  kopplade  till en servomotor som möjliggör 180 graders rotation, vilket i  sin tur  kontrolleras av tre synkroniserade servrar. Skorna agerar på så sätt som pixlar och visar upp bilder, videor och spel, precis som vilken annan skärm som helst.

Bakom kampanjen står Perfect Fools.

– Vi har jobbat med den här kampanjen sen i januari. Idén växte fram ur ”the Flag”, en kampanj som Converse gjort tidigare, bestående av en amerikansk, statisk flagga som man byggde av ett antal Converse-skor. Det vi ville göra var att ta det konceptet och använda skorna på ett sådant sätt att de skulle kunna berätta alla olika sorters berättelser, därför gjorde vi skärmen, säger Patrick Gardner, vd på Perfect Fools, till Resume.se.

Och fortsätter:

– Det har varit riktigt roligt och intressant att följa processen och vi har hittills fått runt 6000 likes på Facebook.

Väggen av skor är 20 skor hög och 24 skor bred och syftet med installationen är bland annat att hylla och befästa Converse image som frihetskatalysator, samtidigt som man vill marknadsföra företagets Chuck Taylor All Star-modell.

Kampanjen kommer att fortsätta maj ut och ett flertal olika filmer kommer att lanseras under den tiden. Delar av skärmen kommer att visas i olika städer runt om i världen, däribland i Berlin och Paris, under året. Kampanjen omfattas även av ett event som går av stapeln i mitten på maj.

Se en av kampanjfilmerna nedan:

</div><hr />

Malin Carlehäll

Ämnen i artikeln:

Perfect FoolsConverse

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.