Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Coop bolagiserar marknadsavdelningen

Publicerad: 23 Augusti 2010, 13:26

Coop bolagiserar marknadsavdelningen i ett eget bolag från årsskiftet. Marknadsdirektören Ivar Fransson lämnar koncernen. – Det känns som ett logiskt läge att lämna bolaget, säger han. Ny vd blir Eivor Andersson, idag vd för Ving.


Ämnen i artikeln:

VingCoop

Ivar Fransson. Foto: Sören Andersson.

Coop kallar sitt nya marknadsbolag för en ”kraftsamling kring Coop-varumärket”.

– Med det nya marknadsbolaget ökar vi utvecklingstakten för Coops erbjudande till över 3 miljoner medlemmar i hela Sverige. Målet är att ge våra medlemmar ännu större nytta och värde av medlemskapet, säger Lars Idermark, vd och koncernchef KF.

Det nya marknadsbolaget ska vara i full drift vid årsskiftet och ansvara förr Coops totala kommersiella: medlemserbjudandet, varumärken, koncept, marknadskommunikation och konsumentfrågor.
Samtidigt lämnar marknadsdirektör Ivar Fransson koncernen.

– Jag tycker att det är en bra idé, men jag kandiderar inte till jobbet, säger han.

– Jag har varit på KF/Coop  i tio år och gjort mycket spännande här, men nu känns det som ett logiskt läge att lämna bolaget. Jag vill gå vidare till någon annan verksamhet.

Vad vet han inte idag. Han är kvar på Coop till årsskiftet och har ”gott om tid att fundera på det under hösten”.

Ny vd blir istället Eivor Andersson, som kommer från vd-posten på resebolaget Ving.

–  Vi har redan genomfört flera förändringar mot ett mer samlat marknadserbjudande, men nu är det dags att öka takten och ta nästa steg. Eivor Andersson har den bakgrund och djupa erfarenhet av kundnära verksamhet och utformning som krävs för att leda det jobbet, säger Lars Idermark, vd och koncernchef KF.

Förändringen gäller varumärket Coop och kedjekoncepten Coop Forum, Coop Extra, Coop Konsum, Coop Nära och Coop Bygg.

Enigt Coops presstjänst påverkas inga byråavtal av förändringen.

Ulrika Fjällborg


Ämnen i artikeln:

VingCoop

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev