Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Coop med nytt utspel – släpper doft av dålig mjölk

Publicerad: 18 September 2018, 06:59

Foto: Pressbild

Varor som passerat bäst före-datum är inte nödvändigtvis dåliga. Det uppmärksammar Coop med att släppa doft som luktar dålig mjölk.


Ämnen i artikeln:

Björn RietzCoopReklam

Enligt Naturvårdsverket kastas 30 procent av allt matavfall helt i onödan. Varor som passerat bäst före-datum är inte nödvändigtvis dåliga. Det uppmärksammar Coop med att lansera en doft som luktar dålig mjölk.

– Matsvinn är en av våra största globala hållbarhetsutmaningar. Med doften Old Milk vill vi hjälpa svenskarna att minska sitt matsvinn hemma, genom att förstå skillnaden mellan drickbar och för gammal mjölk. Våga lukta, titta och smaka på maten innan du slänger den, säger Anneli Bylund, tf hållbarhetschef på Coop, i en kommentar.

I Coops Matometer uppger fyra av tio svenskar att de inte äter mat som passerat bäst före-datum. Enligt en undersökning som Naturvårdsverket har gjort visar att 224 000 ton mat och dryck ut via avloppet under ett år, vilket motsvarar cirka 26 kg per person. Efter kaffe och te är mejeriprodukter det som slängs i störst utsträckning.  

På Coops hemsidan kan man nu beställa ett gratis doftprov av Old Milk. Med doften hoppas man att svenskarna ska förstå skillnaden mellan bra och dålig mjölk, trots att den kanske passerat bäst före-datum. Man har även tagit fram tips på hur konsumenterna kan minska matsvinnet med tips och recept på maträtter gjorda av rester.

Coop har under 2018 vunnit flera priser för sitt hållbarhetsarbete. Sustainable Brand Index utsåg Coop till Sveriges hållbaraste varumärke 2018. Differ prisade både Coop och Änglamark som Sveriges grönaste varumärke och Coops butik i Leksand fick Årets stora svinnpris av White Guide Green för att de utbildar kunderna i att lukta och smaka.

Kampanjen är framtagen tillsammans med Edelman Deportivo.

Kampanjfilm hittar du här:

Alex Hartelius


Ämnen i artikeln:

Björn RietzCoopReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev