Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Coop: Ny byrå ska skapa större tydlighet kring varumärket

Publicerad: 19 mars 2008, 13:13

Vill ni vinna pitchen om Sveriges näst största reklamköpare? Coops informationschef Magnus Frisk säger till Resume.se att man vill skapa större tydlighet kring Coops varumärke.Hur många byråer som bjuds in till pitchen är inte klart.


– Vi går igenom vår varumärkesplattform och hela vår kommunikation. Allt från butik till uttryck i vår reklam. Då vill vi ha en förändring, säger Coop Sveriges informationschef Magnus Frisk till Resume.se om beslutet att kasta ut Lowe Brindfors efter 14 års samarbete.

Vad är ni nöjda med hos Lowe Brindfors?
– Den med grönsakerna som kroppsdelar var jättebra. Kampanjen om frigående höns med människor i burar på stan var en fantastisk kombination av opinionsbildning och reklam.

Vad saknar Lowe Brindfors?
– Vi ser det inte så. Det är ganska naturligt att man då och då byter byrå. Vi har haft ett långvarigt samarbete och kände att vi ville ha en förändring. Vi ser det inte som något väldigt drastiskt.

Sneglar ni avundsjukt på ICA och deras framgångar med ICA-såpan?
– Nej.

Hur många ska delta i pitchen?

– Det är inte bestämt än.

Vilka kvaliteter ska en byrå ha? Ska ni utgå från en ny plattform?
– Lowe Brindfors har haft många duktiga kreatörer och har varit ett bra strategiskt bollplank. Vi väljer inte byrå utifrån någon plattform. Det handlar nu om att skapa en större tydlighet kring vad vi står för i allt från reklam till butik.

Vad står ni för?

– Vi är det kundägda alternativet som står för ekologi, matglädje och omtanke i välskötta butiker.

När ska upphandlingen vara klar?

– Det vet vi inte. Vi har fortfarande jobb kvar med Lowe Brindfors. Det finns ingen deadline men vi vill komma igång så fort som möjligt.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.