Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Coop och Lidl i reklambattle: "Tror på humor"

Publicerad: 6 September 2019, 11:28

När den första Netto-butiken omvandlades till Coop passade Lidl på att pika sin konkurrent. Ett par dagar senare är det Coops tur att slå tillbaka.


Ämnen i artikeln:

CoopLidlReklam

På den amerikanska reklamkartan är det inte ovanligt att två företag i sin externa kommunikation interagerar med varandra. Mest uppmärksammat är förmodligen de amerikanska snabbmatskedjornas konstanta gnabbande.

Nu verkar Coop och Lidl hämtat en sida från snabbmatskedjornas bok.

Nyligen köpte Coop upp den konkurrerande kedjan Nettos 163 svenska butiker. Butikerna håller i nuläget på att ställas om till Coop-butiker och först ut är butikerna i Malmö, Falkenberg och Sollentuna.

När butikerna haft stängt för omgörning har dock Lidl passat på att dra nytta av den tillfälliga stängningen. Tidigare i veckan placerade man ut skyltar med budskapen "Butiken upphör. Ja inte våran alltså. Välkommen till Lidl Sollentuna!" och "Välkommen till en annan butik 3 min härifrån. Eller 1,5 minut om du skyndar dig".

– Jag tror på humor som bärare i kommunikation men den får inte vara plump och jag är glad över vår konkurrent också tycker att den här kampanjen är rolig, säger Lidls marknads- och kommunikationsdirektör Bella Goldman till tidningen Market som var först med att uppmärksamma skyltarna.

Det dröjde dock inte länge innan Coop slog tillbaka. Utanför butikerna, som öppnar klockan 15 i dag fredag, finns just nu skyltar där Coop lånat Lidls slogan. "Att handla någon annanstans är olidligt!" står det i Coops klassiska gröna färger.

– Planen var att göra något roligt av nyöppningarna men Lidl hann före oss då. Så det känns tacksamt att kunna ge igen nu och låna deras slogan "olidligt", säger Patrik Levin, vd på Coop Vardagshandel, till Market.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

CoopLidlReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.