Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Coops sura mjölkparfym belönas

Publicerad: 19 Juni 2019, 12:51

Old Milk som Edelman Deportivo skapat åt Coop belönas med ett bronslejon i kategorin PR.


Ämnen i artikeln:

CoopCannes LionsReklamEdelman DeportivoCannes Lions 2019

Varor som passerat bäst före-datum är inte nödvändigtvis dåliga. Det uppmärksammade Coop genom att släppa doft som luktar dålig mjölk, vilket gick hem hos Cannes-juryn.

– Matsvinn är en av våra största globala hållbarhetsutmaningar. Med doften Old Milk vill vi hjälpa svenskarna att minska sitt matsvinn hemma, genom att förstå skillnaden mellan drickbar och för gammal mjölk. Våga lukta, titta och smaka på maten innan du slänger den, sa Anneli Bylund, tf hållbarhetschef på Coop, i samband med att kampanjen släpptes.

Förutom Coop-kampanjen var också Ehrenstråhle nominerade i PR-kategorin med "The (senior) game changers". Den fick dock inget lejon.

Grand Prix gick till Scholz & Friends som skapat kampanjen "The tampon book: a book against tax discrimination". I Tyskland beskattas tamponger och andra kvinnliga hygienartiklar med 19 procent, eftersom de betraktas vara lyxvaror. Detta i stället för 7 procent skatt som läggs på dagligvaror. Då skapade man en bok, som beskattas med 7 sprocent. Och sedan fyllde man boken med tamponger.

– Den har varit en favorit från början, eftersom det är ett sådant enkelt sätt att hantera skatten på tamponger. Det är dessutom ett public affairs-initiativ som man fått ut på ett sådant kreativt sätt. Den har alla komponenter som man vill se i en riktigt bra pr-kampanj, säger Marta Karlqvist, BCW-chef och medlem av pr-juryn.

Har de ändrat lagen i Tyskland?
– Nej, inte än. Men skatt på hygienprodukter har seglat upp som ett ämne. Varför ger vi då ett Grand Prix till något som inte riktigt bevisat sig än? Därför att den skapat stor påverkan på en debatt i en tysk kulturell kontext där det är väldigt svårt att få igenom en ny lag.

Det finns ju liknande svenska initiativ som "Har du moms eller?".
– Ja, det finns flera liknande initiativ. Förra året gjorde Tesco en kampanj som var på samma tema. Men det här kan man applicera på vad som helst, det hade lika gärna kunnat vara rakhyvlar.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.