Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Copy-krocken för hemvändarkampanjerna

Publicerad: 19 November 2012, 16:31

Kampagos kampanj för Jönköping till vänster. Ord&Bilds kampanj för Region Värmland med samma copy till höger.

Karlstadbyrån Ord&Bild valde att använda copyn "Vem saknar du" för kunden Region Värmland. Detta trots att man visste att copyn redan hade använts i en mer än ett år gammal kampanj för Jönköpings kommun, signerad Kompago. – Det finns en grundläggande skillnad i idé och koncept, säger Ord&Bilds vd och projektledare Peter Jansson Ling till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Peter Jansson LingOrd&Bild

För en tid sedan berättade Resumé om Ord&Bilds kampanj för Region Värmland. Med copyn: "Vem saknar du?" vill man skapa ett sug för att flytta tillbaka till Värmland.

Reklambyrån kände till att Kompago redan hade använt samma copy för Jönköpings kommun i en mer än ett år gammal kampanj.
– Vi kände till kampanjen och likheten i copy. Men det finns en grundläggande skillnad i idé och koncept. Vår kampanj bygger på en annan lösning, säger Peter Jansson Ling.

Har ni fått några reaktioner?
– Det var någon som hörde av sig. Men byrån har inte gjort det. Jag tror att det handlar om att det ändå är så pass stor skillnad mellan kampanjerna.

Peter Jansson Ling framhäver att Ord & Bilds kampanj i första hand inte syftar till att locka hem före detta Värmlänningar. Grundidén var snarare att exil-värmlänningarna kan komma med tips kring vad de tycker kännetecknar länet.

– I kampanjen försöker vi få folk att prata om Värmland, vi försöker inte locka hem någon. Ibland är det omöjligt att inte säga samma sak.

Hur känns det rent generellt när man väljer att fullfölja en idé som har likheter med en tidigare kampanj?
– Om idén är snarlik när det kommer till den bärande lösningen går det inte. Hade det inte känts rätt så hade vi aldrig gjort kampanjen. Nu tycker jag inte att det är ett problem även om vi uttrycker oss på liknande sätt, säger Peter Jansson Ling och fortsätter:

– Det är inte första gången någon reklambyrå använder sig av något som någon annan har gjort. Ibland hittar man på samma sak på olika håll.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Peter Jansson LingOrd&Bild

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.