Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Copyelever ger röst åt 70-plussare

Publicerad: 26 november 2012, 13:52

Caroline Birgersson och Moa Blomqvist

Caroline Birgersson och Moa Blomkvist tyckte att den äldre generationen var för osynlig på nätet. De båda copyeleverna från Forsbergs tog saken i egna händer och startade intervjubloggen gamlanyheter.se. – Man tar inte vara på deras erfarenheter, säger Caroline Birgersson.


Ämnen i artikeln:

Forsbergs

"Hur var din första fylla?", "Är du rädd för döden?", "Hur mycket kaffe dricker du?" och "Minns du vad du gjorde när Palme sköts?" Det är några av frågorna som Caroline Birgersson och Moa Blomkvist ställer till seniorer på sin blogg gamlanyheter.se.

De går första året på copylinjen vid Forsbergs Reklamskola och har under hösten intervjuat närmare 50 äldre personer i Stockholm.

– Jag har arbetat som journalist innan och märkt att äldre människor sällan ges utrymme. Går man ut och gör en enkät så väljer man helst att fråga unga. De syns inte på nätet och har sällan själva tillgång till internet, säger Caroline Birgersson till Resumé.

Bloggen blandar allvarliga med humoristiska frågor. Svaren inrymmer både värme och eftertanke. Bloggen har nått i dag ett tusental läsare och har blivit omnämnd på Nöjesguiden och copywritern Sandra Beijers bloggar. Även bloggare från Wien har hört av sig som har haft samma idé, men inte lyckats med att genomföra den.

Moa Blomkvist och Caroline Birgersson går ofta ut på morgonen innan skolan, under lunchrasten, efter skolan, och tidigt på lördagar för att hitta intervjuobjekt.

Duon tycker att det är viktigt att bara uppdatera endast en person varje dag, så att bara den får sin stund i rampljuset.  

Framöver kommer duon att använda sig av bloggen för att marknadsföra sin julmarknad med seniortema. Bland varorna märks hallongrottor och senilsnören till glasögon.

Hur tror du att bloggen kan hjälpa er att marknadsföra er som copywriters?
– Det här visar att vi är driftiga. Vi vågar ta kontakt och ställt, ibland, obekväma frågor. Bloggen är journalistisk, men vi kan också få inspiration som copywriters från deras svar, säger Caroline Birgersson.

Vad har ni fått för respons från de ni intervjuar?
– Det har gått väldigt bra. Vissa vill inte ställa upp och många kvinnor säger nej till att ställa upp på bild. Det hjälper lite att vi ser oskyldiga ut. Det är många av de som intervjuats som hört av sig. I vissa fall har vi skrivit ut bloggen på papper.


Vad vill ni uppnå med bloggen?
– Det är inte många som tar vara på de äldres röst. Man tar inte vara på deras erfarenheter. De som är födda i början av 1900-talet är en generation som vi snart inte kan fråga längre.

Hur kommer ni att ta det vidare?
– Vi har haft tankar på att göra en utomhuskampanj där vi använder oss av citat för att locka fler läsare till bloggen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Forsbergs

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.