Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Copyranter” ny krönikör i Resumé – hatar dålig reklam

Publicerad: 15 november 2018, 14:18

Mark Duffy

Han beskriver sig själv som världens bästa reklamkritiker. Men Buzzfeed gav honom sparken Mark "Copyranter" Duffy är ingen vanlig skribent och nu skriver han för Resumé.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Mark Duffy spelade ishockey när han gick på college. Möjligtvis är det från hockeyrinken han lärt sig sin hårda stil. Som skribent ryggar han aldrig för hårda tacklingar och tuff attityd.

– Jag brukar påpeka för mina vänner att både Sverige och Finland, relativt sett, är bättre än USA, säger han.

Han har jobbat som prisad copywriter (men vem är inte prisad i reklambranschen, som ha själv påpekar på Linkedin) i New York sedan tidigt 1990-talet. Framför allt på byrån Gigante Vaz Partners.

Mest känd är han dock för sin blogg Copyranter (http://copyranter.blogspot.com/) som uppdateras utifrån hur mycket jobb han har.

Det är på Copyranter han har utvecklat sin karakteristiska stil. Korthuggen och med färgstarkt språk. Och med hårdslående, ibland hisnande, kritik.

Stilen har han tagit med sig på vanliga mediejobb. Vilket inte alltid varit populärt. Som när han totalsågade Axe-reklamen med rubriken "The Objectification Of Women By Axe Continues Unabated in 2013" som ursprungligen hade rubriken "Axe Body Spray Continues its Contribution to Rape Culture". Det var då han fick sparken från Buzzfeed.

De senaste åren har han jobbat på Digi Day och Vice men just nu är han mellan jobb förutom små kortare inspel som hos oss på Resumé. Det var när han gick ut på Twitter och frågade efter jobb som vi på Resumé inledde en dialog. Och med en inledande start i senaste tidningen Resumé, där han skriver om meningslösa taglines hos bilvarumärken, har han nu lovat att titta närmare på svensk och nordisk reklam. Kan bli hisnande.

Varför slutade du skriva för Vice och Digiday?
– Jag slutade på Vice därför att den briljante redaktören som anlitade mig, Rocco Castoro, slutade på vice. Digidays redaktör ville inte längre har min veckokolumn om kreativitet eftersom han ville separera Digiday från konkurrenterna Adweek och AdAge.

Har du alltid varit...eh, så kritisk?
– ja, åtminstone sedan jag började blogga om kreativitet på Copyranter.

Är dagens reklam sämre eller bättre än vad den reklamen på 90-talet?
– Sämre, med miljoner "fucking" miles.

Har du många fiender i branschen?
– Troligtvis, speciellt redaktörer på AdAge och Adweek eftersom jag ofta lyfter fram hur skitdålig deras bevakning av kreativitet är. Och dom vet att jag har rätt.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.