Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Copywriters i allmänhet hatar reklam”

Publicerad: 10 maj 2010, 12:11

Förlaget marknadsför romanen Engångsligg som naken och skoningslös. Huvudpersonen Klementin rör sig vid Stureplan och i Stockholms reklamvärld. Där har författarinnan haft nytta av sina egna erfarenheter – Jag har gjort praktik på Saatchi & Saatchi och var lite reklambiten ett tag, säger Josefin Palmgren.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & Saatchi

Josefin Palmgren

Huvudpersonen Klementin berättar i jag-form om sitt liv på klubbarna runt Stureplan och arbetet som pratikant på byrån ”En gång i månaden” på Grev Turegatan 5.

Hon diskar, letar bordsduk till en reklamfilm och dösurfar samtidigt som hon gör smått sarkastiska observationer av människorna omkring sig.

”Jag visste att jag aldrig skulle passa in bland alla reklamare. Man ska helst tycka att allt förutom Moleskine-filofaxer och Apple-datorer är dåligt och att inga svenska byråer är bra. Och copywriters i allmänhet hatar reklam, att skriva och att jobba hårt.”

Byrån styrs av storchefen (vd) som har den verkliga makten och lillchefen (den kreativa chefen) en kvinna som glider runt i röd lackläderkavaj och gillar att tala i fraser på engelska som mest låter som filmrepliker.

”Jag kan inte tänka mig att storchefen skulle våga ge lilchefen en massa ansvar. Ärligt talat vet jag inte riktigt vad det är som lillchefen gör annat än kommer på reklam som alla andra och går och drar Tarantino-citat som i de flesta fall inte ens är Tarantino-citat”

Boken känns som att läsa en dagbok. Hur självbiografisk är den egentligen?
– Jag är så trött på den frågan. Den går inte att svara på. Boken är varken självbiografisk eller fiktiv. Klementin är inte jag samtidigt som hon lever i världen som jag levde i då.

Skildringen av reklambyrån i romanen vill Josefin Palmgren karakterisera som ”sarkastisk men kärleksfull”
– När jag började med reklam och gick runt med några askackiga arbetsprover var de ändå väldigt välkomnande. Martin Nordlinder tog emot mig, höll skola med mig och erbjöd sig att vara referens. Jag har mött så många snälla människor. När jag tänker på reklambranschen så tänker jag på Hans Sydows härliga skratt.

Har du diskuterat romanen med några tidigare arbetskamareter ifall någon skulle känna sig påhoppad?

– Nej. Det är så pass långt ifrån verkligheten. Jag har väldigt, väldigt svårt att tro att någon ska känna sig påhoppad.

Utgivningen har blivit något framflyttad. ”Engångsligg” kommer i augusti på Albert Bonniers Förlag enligt Josefin Palmgrens förläggare Anna-Karin Korpi.

Ove Gustafsson

Ämnen i artikeln:

Saatchi & Saatchi

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.