Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Copywriting åt folket

Publicerad: 20 Februari 2014, 12:04

Foto: Nadja Endler.

Reklamstudenterna Hans Alexandersson och Jonas Henoch drar ingång Folkets Copywriters som sitt examensjobb. Upplägget går ut på att erbjuda välskrivna texter gratis under perioden den 25-28 februari.


Ämnen i artikeln:

Blocket

– Tanken är att det sker under en begränsad, men väldigt intensiv  period, säger Hans Alexandersson, en av två grundare av pop-up-byrån  Folkets Copywriters.

Han menar att svenskar som exempelvis lägger ut annonser på Blocket ofta misslyckas med att skriva en säljande text.

Det är just här som Folkets Copywriters kommer in i bilden.
–  Vårt kontor har öppet mellan 9-16 under den perioden, men vår tanke är  naturligtvis att försöka hjälpa så många som möjligt, säger Hans  Alexandersson.

Det kan vara lite vanskligt att sticka ut hakan och säga att just ni vet hur en välskriven text ska formuleras?
–  I det här fallet handlar det om vanliga människor som vill få till en  bra text. Det finns alltid en risk med att kunden inte blir nöjd, men  det är en risk vi är villiga att ta. Vi kommer att leverera, säger Hans  Alexandersson.

Ni kanske till och med kan bli en gren av Folket Sthlm med tanke på namnet?
–  Haha. Det finns ju exempelvis en annan byråidé att man ska vara så  snabba som möjligt, men jag ser inte riktigt vitsen med det. Vissa saker  måste få ta sin tid, säger Hans Alexandersson.

Vad är det som gör just er så duktiga på att skriva texter?
–  Jag och Jonas är lite olika. Jag försöker hela tiden gör det hela lite  roligt. Jonas är nog mer fyndig på riktigt och har mer tekniska  kunskaper. Jag är erfaren och lite äldre, medan Jonas har mer energi,  säger Hans Alexandersson.

Vad har ni fått för reaktioner från omgivningen?
–  Vi har pitchat idén för folk i vår närhet och än så länge är man  positiva. Det är först på tisdag som vi märker hur det går. Min pappa  tyckte ju att det lät väldigt bra, men han är ju pensionär, haha, säger  Hans Alexandersson.

Hans Alexandersson och Jonas Henoch läser utbildningen Reklam och marknadsföring, som drivs av Göteborgs stad.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

Blocket

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.