Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

CP+B dagens snackis i Paris

Publicerad: 23 november 2011, 09:38

På tisdagen drog årets omgång av Epica igång. Sverige toppade kategorierna ”Corporate Image” och ”Professional Services”. Men mest omtalat var CP+B:s bidrag för KOMM och Guldägget, som genererade ekande skratt hos juryn.


Totalt är 3.738 bidrag från 588 byråer med och tävla i årets omgång av Epica. Sverige bidrar med 375 bidrag från 55 byråer. Flitigast tävlande är Tyskland, som bidrar med 803 bidrag, från 86 byråer. Trots det toppade vi lika många kategorier och hade lika många topp tre-placeringar under den första omgången.

Professional services
(Gb) Robert/Boisen & Like-minded A/S -”Online Checkout – In real life”
(De) Grabarz & Partner Werbeagentur – Jobsintown.de ”Fisherman”
(Ro) NEXT Advertising – IQads.ro ”Jealousy”

Professional Products
(Se) Abby Norm AB – ”Kvällspressen Impact – A really unalternative media”
(De) Scholz & Friends Berlin GmbH – ”Warriors”
(Ch) Wirz BBDO – ”Small world”

Corporate Image
(Se) CP+B – Award Rejudged
(Fr) Publicis Conseil – ”Electronic life”
(No) Los&Bo – ”Whoever you are”

Prescriptions Products & Services
(Gb) inVentiv Health Communications - ”Ant Stockings”
(Ch) Wunderman (Y&R Switzerland) - ”Spice”
(Gb) Langland – ”Confidence”

Consumer direct
(De) - Serviceplan gruppe fuer innovative kommunikation gmbh& co – ”Lego builders of infinity”
(Tr) Rabarba ”The last person on earth who doesn’t use online banking”
(Se) – Jung von Matt Stockholm ” Mini getaway”

Business to Business Direct
(De) TBWA – ”TBWA recruting – Hijack the wall of fame”
(No) Fasett – ”Love, mum”
(De) Serviceplan Gruppe GmbH & Co. KG – ”Pencil Heads”

Public Relations
(Fr) – Ogilvy France – ”Crush hour”
(De) Serviceplan gruppe Gmbh& co – ”SKY fotball Opera”
(Se) Forsman & Bodenfors – ”Send a message to the future”

Promotions & Activation
(No) – TRY Advertising Agency – ”BlueMotion Roulette”
(Se) – Jung von Matt – ”Mini getaway”
(Ch) – Spillmann/Felser/Leo Burnett – ”Names promotion”

Epica 2011 drog igång i en rasande takt. Jämfört med förra året hade 18 % fler bidrag skickats in. Kvaliteten varierade, men återkommande för de bidrag med case-filmer var förtydligandet av hur lite pengar som lagts ned på betald medier. Bidrag som involverade sociala medier dominerade således. En genomgående trend i den kalibern var nya sätta att bygga qr-koder på. De tog under gårdagens omgång form bland annat som pizza-toppings och som konstinstallationer av kol.

Trots påtryckningar från juryordföranden att inte prisa komiska bidrag ”bara för att de får er att skratta”, var många av bidragen i topp, oavsett kategori, ändå komiska. Svenska CP+B:s för KOMM och Guldägget är ett exempel. Filmen dominerade Corporate Image-kategorin och var ett av de bidragen som juryn diskuterade även efter omröstningen. Kulturskillnaderna och olika sätt att se på humor, lyftes framförallt upp.

Nu drar dag två igång

Amina Djemili

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.