Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

CP+B kritiseras av Adage

Publicerad: 23 juni 2009, 06:44

Crispin Porter + Boguskys prisade jobb med Burger King sågas. Hamburgerkedjan har tappat marknadsandelar och tillväxt sedan man inledde samarbete med byrån. Men mycket tyder på att det Burger Kings situation kunde ha varit mycket sämre.


Ämnen i artikeln:

Burger KingCrispin Porter + Bogusky

Det är Adage som i en stor artikel undersökt vad CP+B uppmärksammade reklam egentligen gett i försäljning sedan Burger King anlitade byrån 2003.

Det ser inte bra ut. Medan McDonalds under perioden ökat sin marknadsandel från 43, 6 procent till 46, 8 procent har Burger King minskat från 15,6 till 14, 2 procent.

Trots banbrytande kampanjer som Subservient Chicken och Whopper Freakout.

Adage medger att Burger King var ett nedgånget varumärke och restaurangkedja när CP+B fick uppdraget vilket även Rob Reilly, kreativ chef på byrån, betonar.
– Burger King var inte någon bra form. En stor del av vårt jobb var att vitalisera varumärket.

Men, påpekar Adage, medan CP+B vann reklampriser för sin avancerade hamburgerreklam betonade McDonalds byråer på produkterna. Vilket har gett försäljning och marknadsandelar.

BNET tycker att Adages analys är orättvis. Burger King har haft mindre än hälften så stor mediebudget som McDonalds har haft. Mäter man hur mycket pengar som krävts för varje procentenhet de olika hamburgerkedjorna ökat sin försäljning med sedan 2003 har Burger King varit mer effektiv (BNETs räkneexempel är dock tveksamt eftersom det är enklare att öka från en låg nivå).

Men CP+B är en hyllad byrå och när nu den ledande branschtidningen pekat på sprickor i fasaden är det många som vill vara med och riva ”kungarna”. Bland annat The Atlantic och Reuters.

I den amerikanska reklambranschen åsikterna om byrån bipolär, antingen avgudas byråns kreativa överguru Alex Bogusky eller så avskyr man byråns grabbiga stil.

Och nu tycks CP+B-hatarna fått luft under vingarna.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.